Utrecht Oost

Swingend door het Studentenleven: Trompettist Dirk Hooijer zijn ervaring bij de USBB

Dirk Hooijer op de trompet. Foto gemaakt door: Thijmen Verkuijl

Tivoli Vredenburg – De Utrechtse Studenten Big Band treedt op in Tivoli Vredenburg tijdens het UUnited Festival, een evenement waar diverse studentenbands optreden. Terwijl alle leden zich langzaam omkleden in het zwart met een groene stropdas, vertelt Dirk Hooijer, een van de vier trompettisten, over zijn ervaringen bij de USBB.

‘Toen ik acht was kreeg ik een cornet, een iets kleinere trompet, van mijn oma cadeau. Die heeft vroeger altijd veel muziek gemaakt en dat ging op een gegeven moment niet meer. Toen heeft ze haar kornet aan mij gegeven en heb ik muziekles genomen op de muziekschool, heb ik altijd in een fanfare gespeeld en toen ik ging studeren in Utrecht, ben ik gelijk lid geworden van de Utrechtse Studenten Big Band (USBB). Daar ben ik trompet gaan spelen en nu speel ik al een jaar of zeven trompet.

Toen ik in september 2017 ging studeren in Utrecht werd ik direct lid van de USBB. Dat betekende iedere dinsdagavond repetitie, daarna borrel en af en toe feestactiviteiten. Dus sociaal gezien speelde mijn studenteleven zich voornamelijk af bij de band. Het is een band, maar ook zeker een vereniging. We hebben verschillende commissies die de PR doen, feesten organiseren of de muziek uitkiezen en een bestuur. Dus iedereen doet ook wel, naast muziek maken, iets op organisatorisch vlak voor de band.

Wat heel vet was was dat we afgelopen zomer op tour zijn geweest naar het Umbria jazzfestival in Italië. Dat is best wel een groot internationaal jazzfestival met hele grote namen en die editie speelde ook Herbie Hancock daar, een van de grootste jazzmuzikanten aller tijden. Het is een heel mooi idyllisch Italiaans stadje waar we dan op het openbare podium in de stad mochten spelen. Ook kregen we backstage bandjes voor het festival. Zo konden we na het optreden ook gaan kijken bij andere acts en zijn we op de foto gegaan met de bassist van Herbie Hancock.

Ik vond het zo leuk en vet wat we allemaal deden en ook met zo’n leuke groep, dat het vaak toch stiekem voorrang had op de studie. Ik heb eigenlijk nooit een repetitie afgezegd om te kunnen studeren voor een tentamen. Andere dingen zei ik af of ik plande er zo omheen dat ik toch nog kon repeteren. Ik heb ook een jaar langer over m’n studie gedaan. Niet dat ik heel erg ben uitgelopen en ik heb nooit vakken opnieuw moeten doen, maar ik vond gewoon naast studeren ook de band heel belangrijk. Het is gewoon ontspannend om muziek te maken, iets waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Dat geeft ook weer heel veel energie voor de rest van de week

Er komt een moment dat ik moet gaan stoppen wat na dit jaar gaat zijn. Dan ben ik meer dan een jaar afgestudeerd. Nu is er wel een paar jaar terug een big band opgericht door oud USBB’ers die ook eigenlijk nog wel door wilde, maar dat niet meer konden doen in de USBB. De band heet de Young Jazz Society. Het is een soort vervolg op de USBB waar ik nu sinds kort mee speel. Maar het wordt wel heel erg zoeken naar muzikanten en ik denk dat ik iets actiever moet gaan zijn met muziek blijven maken met leuke mensen. Maar goed! Daar heeft de USBB mee geholpen, dat netwerk op te bouwen en heel veel mensen te leren kennen uit het hele land en uit andere big bands.’

Bekijk hieronder de video reportage door Nella Arbia

Voor vragen/opmerkingen kan je mailen naar: thijmen.verkuijl@student.hu.nl

Thijmen Verkuijl

Thijmen Verkuijl (2003), wonend in Amsterdam, is een student op de School voor Journalistiek en met zijn achtergrond als mediavormgever is hij altijd erg gefocust op de details. De zeer positief ingestelde Thijmen geniet van elke dag door overal zoveel mogelijk uit te halen. Op deze manier gaat hij fluitend door het leven en staat hij open voor (bijna) alles. Verder is hij erg geïnteresseerd in de entertainmentwereld en is hij vaak te vinden in diverse theaters en bioscopen.