Utrecht Oost

Kleine opkomst bij interesse pub quiz HideOut

Science Park – Op een warme avond in april houdt Science Café de HideOut een interesse pub quiz voor mogelijk nieuwe bestuursleden. Hierdoor kunnen geïnteresseerden kennismaken met de HideOut en het huidige bestuur om te kijken of bestuurslid iets voor ze is. Ondanks de kleine opkomst van ongeveer zes man is het gezellig en hangt er een relaxte sfeer.

In september mag het huidige bestuur het stokje weer overgeven aan een nieuw bestuur. Dit gebeurt om de één of twee jaar. Voorzitter Quinn Holthuis vertelt: ‘Ons vorige bestuur was er heel laat en daarom focussen we er nu op om op tijd een nieuw bestuur te hebben, zodat de HideOut in september weer open kan.’

Het is een rustige maandagavond in de HideOut met hier en daar wat mensen met een drankje. Het bestuur is bezig met de voorbereidingen van de pub quiz en de deelnemers nuttigen hun avondeten voordat de quiz begint. Er wordt verteld dat de winnaar een pitcher naar keuze mag kiezen. De deelnemers lachen en kletsen gezellig met elkaar. Om tien voor zeven gaat de quiz van start met een kleine opkomst van zes man. ‘Normaal is het een stuk drukker dan nu, maar het is nu tentamen week waardoor het rustig is.’, aldus Anton Dupre, penningmeester. Ook legt voorzitter Quinn uit dat ze er nu achter zijn gekomen dat direct op de man af vragen beter werkt. De pub quiz was op Instagram gepromoot en dit heeft niet veel mensen bereikt legt ze uit waardoor de opkomst zo laag is.

Onder leiding van de voorzitter begint de quiz met de vraag hoeveel vrijwilligers er in de HideOut groepsapp zitten. De quiz wordt gepresenteerd doormiddel van Kahoot op een groot scherm dat in de ruimte hangt. De deelnemers pennen druk mee op een papiertje waar ze de antwoorden op schrijven. Door technische problemen is het niet mogelijk om de quiz op de normale manier te doen via de telefoon en dat zorgt een beetje voor een chaotische sfeer. De quiz loopt soms vooruit of te snel waardoor het correcte antwoord al meteen te zien is. Maar na een tijdje is dit probleem verholpen en vervolgt de quiz. Deelnemer Gerrit Zessen vertelt waarom hij in het nieuwe bestuur van de HideOut zou willen: ‘Je leert heel veel als bestuurslid, zoals het hosten van events en samenwerken. En je doet natuurlijk veel ervaring op.’

Terwijl iedereen discussieert met elkaar en hun antwoorden opschrijft, worden er borrelhapjes uitgedeeld en staat er vrolijke popmuziek op. Dit zorgt voor een gezellige sfeer. Ondertussen is de HideOut leeggelopen en is alleen de pub quiz nog actief aan de gang. De een-na-laatste vraag nadert en deze telt voor dubbele punten: Voor welke zaken is de voorzitter verantwoordelijk? Er wordt gelachen door de deelnemers want er zitten een paar grappige antwoorden tussen. Na de laatste vraag worden de antwoorden nagekeken door het bestuur en kletsen de deelnemers uitbundig met elkaar over de pub quiz onder het genot van een mimosa. ‘Ik vond het leuke en grappige vragen.’, vertelt Gerrit Zessen.

De winnaar en verliezer worden bekend gemaakt. De winnaar kiest voor een mimosa pitcher en deelt deze met de andere deelnemers. Nadat alle drankjes op zijn, loopt de avond ten einde en gaat iedereen langzaam naar huis. ‘Een geslaagde interesse pub quiz was het niet.  Maar ik weet dat er bij andere bestuur interesse borrels ook een lage opkomst was. Het is denk ik meer effectief om mensen aan te spreken met de vraag of ze bestuurslid willen worden.’, aldus Quinn Holthuis.

Marida Joosse

Marida Joosse (Utrecht, 2003) is student aan de school van journalistiek in Utrecht. Marida is enthousiast, leergierig en ondernemend. Ze is een beginnend journalist en maakt elke week nieuws producties over Utrecht-Oost-Oost. Haar interessegebieden liggen bij de politiek, maatschappij, milieu en muziek. In 2021 is Marida geslaagd aan het Gerrit-Rietveld College voor haar havodiploma. Hierna heeft ze twee tussenjaren genomen waarin ze veel gewerkt heeft en maakte ze de keuze om journalistiek te studeren. Als kind maakte ze vroeger vaak filmpjes van haar dagelijkse leven en deze beelden verwerkte ze in een montage. Hier is haar liefde voor de journalistiek begonnen. Ze wil graag belangrijke verhalen overbrengen doormiddel van audio en beeld. Later wil ze documentaires en educatieve programma’s maken. Marida is nieuwsgierig en op het nieuws georiënteerd.