Utrecht Oost

Selecteer Pagina

Leerling is dupe van lerarentekort

Leerling is dupe van lerarentekort

Docent wiskunde

Wiskundedocent Kenneth Story merkt dat zijn leerlingen een achterstand hebben opgelopen door het tekort aan leraren in het verleden. “Wat het zo ingewikkeld maakt is dat leerlingen op verschillende vakken iets achterlopen. Daarom is het bijna onmogelijk om dat in een korte tijd op te lossen’’.

Kenneth is docent op de Fritz Redhlschool in Utrecht Oost. Hij benadrukt dat de leerachterstand van zijn leerlingen niet alleen aan het tekort aan leraren ligt. ‘’Het gemis aan leerkrachten en de coronaperiode is een hele vervelende combinatie geweest. Het lerarentekort heeft impact op de prestaties van de leerlingen op school. Bovendien brengt het ook veel stress mee voor de leerlingen. Dit komt doordat zij bijvoorbeeld dezelfde stof moeten behandelen in minder lesuren.’’

Als wiskundedocent ziet Kenneth dat er vooral een groot tekort is aan wiskundeleerkrachten. Ook de docenten Nederlands zijn schaars. ‘’Iedereen gaat pas echt over een paar jaar merken wat de impact is van het lerarentekort,’’ vertelt Kenneth. Dit komt, omdat de eerste generaties leerlingen die hier veel last van hebben gehad, dan de arbeidsmarkt op gaan. Zij zullen de kennisachterstand later nog moeten inhalen.

Over de auteur