Utrecht Oost

Selecteer Pagina

Utrechtse boekhandel ziet verschil in leeskeuze onder jongeren

Utrechtse boekhandel ziet verschil in leeskeuze onder jongeren

De Utrechtse Boekenbar

Tekst: Kellen Gortemaker

Audio: Floris Ording

Utrechtse boekwinkels zien een verschil in de leeskeuze onder jongeren sinds het einde van de coronatijd. Jongeren lezen nu meer Engelstalig en kopen meer verschillende soorten boeken. Sociale media speelt daarin een belangrijke rol.

Tijdens de ‘coronajaren’ (2020 en 2021) was de online verkoop van boeken groter dan de verkoop via fysieke winkels. Dat blijkt uit de cijfers van de stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Daarnaast beweren ze dat de fysieke winkels in 2022 een inhaalslag hebben gemaakt ten opzichte van de coronaperiode. Boekhandels verkochten namelijk 16% meer boeken dan in 2021. Tegelijkertijd is de online verkoop in afzet gedaald. ‘Wij merkten in de coronatijd dat de focus heel erg op bestsellers lag’, zegt Grietje Braaksma (bedrijfsleider boekwinkel Broese). ‘Na de corona toen de mensen weer naar de boekhandel kwamen zag je dat mensen weer veel breder kozen.’

Sociale media levert een positieve bijdrage aan het stimuleren van lezen onder jongeren. ’We merkten de stevige invloed van BooktTok en Instagram. Dat is echt onmiskenbaar’, zegt Grietje Braaksma. BookTok is een boek-community op het platform TikTok. In die community raden voornamelijk jongeren elkaar boeken aan en delen ze hun leeservaringen. Uit onderzoek van GFK (Growth from Knowledge) blijkt dat 49% van de TikTok gebruikers bekend is met BookTok en daarvan leest 57% weleens een boek die ze gezien hebben op TikTok.

Als gevolg zijn jongeren meer Engelstalig gaan lezen. ‘Dat komt natuurlijk omdat BookTok heel internationaal is’, zegt Grietje. ’En wij spelen daarop in. We hebben een veel grotere afdeling met Engelse boeken en die worden grif gekocht.’ Uit het onderzoek van GFK blijkt dat 56% van de lezende jongeren Engelstalig leest. Andere boekwinkels binnen Utrecht zoals de Bruna in Utrecht-Oost heeft het assortiment ook aangepast vanwege de invloed van sociale media. Zo is er op de website een categorie aangemaakt genaamd BookTok. Dit draagt bij aan het stimuleren van lezen onder jongeren.

In het volgende audio fragment is een kort interview te horen met Tim van den Hoed. Tim is eigenaar van de Utrechtse Boekenbar. Deze unieke winkel is een combinatie tussen horeca en boekwinkel. Zo kun je hier goed advies krijgen over welk boek bij jou past terwijl je geniet van een heerlijk kopje koffie. Het assortiment wat zij te bieden hebben is meer gericht op de oudere doelgroep, hierdoor trekt het de jongere doelgroep minder. Wel stimuleert de Utrechtse boekenbar het lezen voor de klant, dit doen zij op verschillende manieren. Ik kan niet door koffiedik kijken maar wellicht dat de jongere generatie deze artistieke winkel op den duur ook kan gaan waarderen.

Over de auteur

Kellen Gortemaker

Mijn naam is Kellen Gortemaker (2004). Als journalist in opleiding ontwikkel ik mijn journalistieke vaardigheden. Mijn doel is om bijzondere verhalen over verschillende culturen en personen aan het publiek te tonen. Het is belangrijk dat de Nederlandse bevolking zich ook bezig houdt met wat er buiten ons kikkerlandje gebeurt. Daarom hoop ik verhalen te kunnen maken die de blik op de wereld voor velen zullen veranderen. Door mijn nieuwsgierigheid verdiep ik me graag in het buitenland en ben ik benieuwd naar de levenswijze van de bevolking. In de toekomst wil ik me om die reden specialiseren in culturele journalistiek. Van jongs af aan reis ik veel met mijn ouders en verdiep ik me graag in de historie van het land. Ik observeer tijdens mijn reizen hoe de mensen daar leven en leer graag meer over de cultuur. Daarnaast kijk ik documentaires, reisprogramma’s en talkshows om mijn kennis te vergaren en op de hoogte te blijven van de actualiteit. Ik denk dat Nederland nog wel een journalist kan gebruiken op internationaal gebied om onderwerpen aan het licht te brengen die nog niet genoeg getoond worden.