Utrecht Oost

Met komst boerderijwinkel is broodje pindakaas verleden tijd

De initiatiefnemer Maarten Klop voor zijn restaurant op Heidelberglaan 15.

Sinds dit schooljaar heeft boerderij restaurant ‘De Uithof’ haar deuren geopend op de Hogeschool Utrecht. Studenten kunnen hier terecht voor een gezonde versnapering.

Studenten kunnen sinds dit schooljaar hun broodje pindakaas inruilen voor gezonde(re) snacks. Als voorbeeld bloemkool dat net smaakt als kibbeling, wraps gevuld met champignons, etc. Maarten Klop is een van de ondernemers die dit restaurant is gestart. ‘Het idee is dat het voedsel direct van de boeren, naar het restaurant, in de buik van de studenten gaat.’ Doordat de supermarkt hier geen extra tussenschakel vormt, kan het restaurant zijn prijzen laag houden. Dit is een vrij uniek concept in Nederland.

Het restaurant heeft eigenlijk twee duidelijke doelen. Zij willen het eten van de boer naar de campus toe brengen. Studenten kunnen hierdoor verser, gezonder en betaalbaarder eten. Daarnaast willen zij gemotiveerde mensen koppelen aan duurzaamheidsprojecten op het land. Dus deze mensen kunnen helpen met appels plukken, maar ook meewerken in het restaurant zelf. ‘Onze droom is dat we hiermee een klein nieuw voedselsysteempje bouwen’, aldus Maarten Klop.

Naast goedkope groentes heeft De Uithof ook een actie genaamd ‘Operation Food Freedom’. Dit zijn voedselpakketten die aan te schaffen zijn voor €17,50, bestaande uit groente, fruit en eieren voor 3/4 personen voor een hele week. Dit is de helft goedkoper dan in de supermarkt. Naast studenten zijn werknemers van de Hogeschool Utrecht ook een goede doelgroep voor deze pakketten.

Maarten en zijn team zijn dit schooljaar begonnen met ontdekken waar de mensen op de campus behoefte aan hebben. Ze vielen collegezalen binnen, hielden pitches en deelden appels uit. Vanuit hier stippelden ze hun ideeën verder uit. Tot januari krijgt het restaurant de kans om zichzelf te ontwikkelen. Als de rekenmachine zegt dat het lukt, kunnen ze een vaste plek binnen de Hogeschool Utrecht krijgen.

Benieuwd naar meer informatie over de voedselpakketten? Luister het audio interview van Sientje van Schie met Maarten Klop hieronder:

Elles Nieuwenhuis

Elles Nieuwenhuis (Didam, 2004) is in het studiejaar 2023-2024 begonnen aan de opleiding journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Haar omgeving attendeerde haar op deze studie, omdat Elles eigenwijs, nieuwsgierig, enorm vasthoudend en communicatief sterk is. Tijdens haar studie maakt ze wekelijkse nieuwsberichten, die vervolgens worden gepubliceerd op het web. Haar inspiratie voor de nieuwsberichten haalt ze uit gesprekken met mensen en door goed rond te kijken wat er gebeurt in de wereld om haar heen. Er gebeurt namelijk veel meer om je heen dan dat je op eerste gezicht zou denken. Haar toekomst ziet ze voor zich in de tekst journalistiek. Het lijkt haar enorm leuk om voor een tijdschrift te werken. De passie voor tijdschriften heeft ze al lang. Sinds kleins af aan vindt ze het leuk om tijdschriften te lezen. Niet alleen het lezen trekt haar aandacht, ook de vormgeving. Elles heeft een creatief brein en denkt veel toegevoegde waarde te hebben in de wereld van journalistiek.