Utrecht Oost

Selecteer Pagina

Klimaatadaptatie in Utrecht: Zero-emissiezone in 2025 een feit

Klimaatadaptatie in Utrecht: Zero-emissiezone in 2025 een feit

Utrecht, The Netherlands, September 1, 2018: View of the double quays of the Oude Gracht (Old Canal), with cars and other traffic on the upper quay and leisure activities on the lower level

Utrecht – Er komt in de huidige milieuzone van Utrecht in 2025 een zero-emissiezone. Om een betere luchtkwaliteit te bevorderden in de stad, wil de gemeente de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen. Dit zullen ze doen door personenauto’s en bestelauto’s en vrachtwagens die schadelijke stoffen uitstoten, in de milieuzone te verbieden. Dit klimaat-adaptief beleid zal niet alleen effect hebben op het huidige lokale bedrijfsleven, maar ook het toekomstige, voornamelijk binnen de logistieke sector.

 Op 28 juni 2019 is het Klimaatakkoord getekend. Dat is echter maar een deel van het Nederlandse klimaatbeleid met als doel de CO2-uitstoot in 2030 met 49% te verminderen en daardoor de opwarming van de aarde tegen te gaan. Hoewel er kritiek is op de manier waarop dit gebeurt, is het gewoon een feit dat heel Nederland mee zal moeten doen aan de klimaatadaptie en dus ook Utrecht. De zero-emissiezone is hier maar een enkel voorbeeld van. Gemeente Utrecht geeft aan op zijn site dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren verbeterd is, maar nog niet voldoet aan de gezondheidsnormen. Het verkeer is hier de voornaamste bron van luchtverontreiniging en de gemeente wil met dit soort beleid op weg naar een gezonde en schone leefomgeving voor de inwoners.

Vanaf 1 januari 2025 zal er daarom in de huidige milieuzone een zero-emissiezone zijn. Dit betekent dat alle nieuwe vracht- en bestelauto’s in de zero-emissiegebieden een aandrijving moeten hebben die uitstootvrij is. Voor voertuigen die eerder aangeschaft zijn, geldt er een landelijke overgangsregeling. Gemeente Utrecht laat weten dat alle bestelauto’s binnen de zero-emissiezone vanaf 2028 uitstootvrij moeten zijn en dat dat vanaf 2030 ook geldt voor vrachtwagens. Dit zal echter gevolgen hebben voor het bedrijfsleven dat al jaren een andere gang van zaken gewend is. De gemeente spoort, met name ondernemers, aan om aan nieuwe en slimmere manieren te denken om goederen zonder uitstoot te vervoeren. Ze benoemen het gebruik van stadsdistributiecentra en vervoer via het water. ‘Bedrijven willen vaak dingen 1 op 1 laten veranderen,’ zegt Nancy Kabalt, energie-expert bij Windkracht5 en commissaris en toezichthouder binnen de energiesector. ‘Ik snap dat bedrijven het lastig vinden om de overgang te maken, maar je zet jezelf uiteindelijk vast door niet mee te denken,’ benadrukt ze verder. Er zijn ook subsidies en fiscale regelingen binnen de gemeente om de overgang naar schone vervoersmiddelen te bevorderen. Ondanks dat dit bestaat, zegt Kabalt dat het congestieprobleem er de afgelopen jaren bij is gekomen. ‘Er is genoeg aan gedaan om dit te voorkomen, maar mensen hebben er gewoon niet bij stil gestaan,’ zegt ze.

De zero-emissiezone is maar één voorbeeld van de vele dingen die eraan komen in de overgangsfase naar een uitstootvrije en energie neutrale maatschappij. Gemeente Utrecht wil ook alle energie duurzaam opwekken en alle woningen isoleren om energie te besparen. De maatregelen die de overheidsorganen willen treffen, is interessant voor de toekomstige ondernemers en werknemers die met dat beleid te maken zullen krijgen. ‘Wij proberen studenten op te leiden om toekomstgericht na te denken,’ zegt Bert Lammers, docent bij de opleiding Logistics Management aan de Hogeschool Utrecht.  In het steeds veranderende landschap van logistiek verwacht hij dat men ook steeds meer te maken zal krijgen met beleid in de vorm van zero-emissiezones. Om hier op voor te bereiden geeft Lammers aan dat het voor zowel studenten als ondernemers handig is om ‘te weten wat er allemaal aankomt qua wetten en beleid’. Al was het alleen maar omdat de intrinsieke motivatie om te verduurzamen bij de bedrijven en de studenten , van cruciaal belang is voor het kunnen halen van de beleidsdoelen. De ervaring heeft namelijk geleerd dat als die motivatie ontbreekt en de inwoners de maatregelen niet steunen, de overheid haar beleid zal moeten wijzigen en de klimaatdoelen zullen dan niet gehaald worden.

Over de auteur

Matteï Kerkhoff

Matteï Kerkhoff (2000) is een eerstejaarsstudent Journalistiek. Hij is opgeleid als geluidstechnicus en heeft als fietskoerier en geluidstechnicus gewerkt voordat hij besloot zich aan te sluiten bij de opleiding. Matteï houdt zich graag bezig met andere mensen, is nieuwsgierig, en staat gauw open voor nieuwe ervaringen. Daarom heeft hij besloten zich te verdiepen in de journalistiek. Uitgerust met veel werkervaring en mensenkennis is Matteï enthousiast aan de slag gegaan met de opleiding om een vaste en ervaringrijke carriere op te bouwen binnen de journalistiek. Verder spreekt Matteï andere talen waaronder Engels, Nederlands, Frans, en Duits, en ontwikkelt zich graag hierin om hem te helpen met zijn journalistieke ambities. Matteï hoopt tijdens de opleiding meer ervaring en meer zelfvertrouwen op te bouwen met het vak. En wil graag zo veel mogelijk groeien.