Utrecht Oost

Stichting Strafsrechtswinkel voor bewoners met juridische vragen

Buurthuis Sterrenzicht- foto: Thomas Claassen

UTRECHT-OOST- Vrijwilligersorganisatie Stichting strafrechtswinkel Utrecht, ontstaan door rechtenstudenten van de Universiteit Utrecht, houden wekelijks een spreekuur waarin bewoners gratis met hun juridische vragen kunnen komen.

Stichting Strafrechtswinkel Utrecht

De stichting ontstond al negen jaar geleden, waarbij ze hadden gekeken naar de andere steden. ‘Je hebt in elke stad een rechtswinkel, alleen kwamen ze daar meer met andere soort rechtspraken. Maar een plek waarbij bewoners met vragen over strafrecht was er nog niet in Utrecht, toen ze dat wel zagen in de andere steden, hebben ze bedacht om er ook een hier op te gaan richten’ vertelt penningsmeester Nienke van der Heijden.

Het doel van de stichting is dan ook bewoners helpen als ze juridische vragen hebben, over boetes of hulp nodig hebben met het aantekenen van bezwaar of uitleggen hoe een aangifte zijn gang gaat bijvoorbeeld.

‘Het recht kan best wel een doolhof zijn, als je niet weet waar je moet zoeken, en daar proberen wij mee te helpen’ Aldus van der Heijden.

Omvang steeds groter

Wat opviel door de stichting is dat er na de coronatijd meer mensen kwamen met hun problemen. Op dit moment lopen er rond de 50 lopende zaken. ‘Bewoners zijn steeds vaker buiten en pakken meer boetes’ vertelt van der heijden.

Om de bewoners aan te trekken om te komen hebben ze per jaar vier flyerdagen. De vrijwilligers gaan de wijk in en doen vervolgens flyers in de brievenbussen, met informatie over de stichting en waar ze gelegen zijn. Daarnaast wordt er veel mond-op mondreclame gemaakt, door het contact die de stichting heeft met buurthuizen en advocatenbureaus waar de advocaten bewoners kunnen doorsturen naar de stichting.

Ervaring opdoen als student

Olga Schelhaas, derdejaars student Rechten en sinds september vrijwilliger bij de stichting, verteld waarom ze graag meehelpt bij de stichting: ‘Ik vond strafrecht een leuk vak, en wilde graag iets doen waarin ik de maatschappij zou kunnen helpen en toen kwam ik bij de strafrechtswinkel’.

Het leuke aan de strafrechtswinkel vindt Schelhaas dan ook dat je je eigen cliënten en zaken bij je draagt en je een heel proces hebt met je client. ‘Bij een andere rechtswinkel heb je dat je meestal gelijk iemand helpt en advies geeft en dan is het daarna klaar’.

Daarnaast vindt ze het leuk om mensen te helpen. ‘Ik voel mij nuttig aangezien je iets bijdraagt en je merkt dat mensen wat aan je advies hebben. Bovendien vind ik het leuk om de ervaring op te kunnen bouwen, door een laagdrempelig niveau kan je al eigen cliënten hebben en kan je al ervaren hoe het er later zou uitzien. Ik vind het daarom een waardevolle ervaring om in deze fase van mijn studie al te kunnen doen’.

Voor rechtenstudenten is vrijwilligerswerk bij de stichting een goede oefening. ‘Juridisch zijn het meestal niet hele lastige kwesties, maar het contact dat je gaat hebben met de cliënten zijn wel een goede oefening. Vooral bij de eerste gesprekken waar je oplossingsgericht moet denken en je tot een oplossing moet komen, en het toepassen in praktijk’ vertelt Schelhaas.

De Stichting Strafrechtswinkel van Utrecht vindt elke woensdag plaats van 18:30 tot 20:30 tot 6 november 2024 in de buurthuis Sterrenzicht.

Elika Shams

Elika Shams (2006), woont in Krimpen aan den IJssel en is na vorig jaar de havo te hebben afgerond sinds kort student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Elika houdt zich graag bezig met politieke en maatschappelijke aspecten van het nieuws. Ook is ze geïnteresseerd in sportnieuws. Ze is erg nieuwsgierig en probeert door te vragen in de hoop om zo veel mogelijk informatie te krijgen. Ze hoopt hiermee een impact te maken op mensen door ze de kans te geven om hun verhaal te delen. Later zou ze ook graag als verslaggever willen werken bij de televisie.