Utrecht West

Op de tast een rondleiding door houtzaagmolen ‘De ster’

Lombok – Op 28 Oktober is er elk jaar een landelijk evenement, namelijk ‘De nacht van de nacht’. Tijdens dit evenement gaan de lampen uit om aandacht te vragen voor lichtvervuiling. Door heel Nederland worden er activiteiten aangemeld en is er (zonder licht) van alles te doen. Zo ook dit jaar bij molen ‘De ster’ die er een hele spannende avond van maakt.

Rondleidster Endie vertelt: ‘’We doen al jaren mee aan de nacht van de nacht. Het is traditie geworden’’ Aan de molen ‘De ster’ is een aantal jaar geleden gevraagd om mee te doen en dit hebben ze vanaf dat moment elk jaar gedaan. Waar de focus rond de rondleiding in het begin vooral lag op de invloed van licht op de natuur en omgeving, is er door de jaren heen ook meer aandacht gekomen voor Halloween. Molenaar Piet geeft aan dat de werkzaamheden van een molenaar bijna niet te doen zijn in het donker en dat de afwezigheid van licht tijdens de rondleiding zorgt voor een spannende sfeer. Dit valt gelijk op aan het begin van de activiteit.

Om 20:30 is het zover, de deuren van de houtzaagmolen gaan open en een groep volwassenen en kinderen treden naar binnen. Het is donker in de molen, dus je moet erg oppassen waar je loopt. Op een gegeven moment galmt er een mannenstem door de molen met een verhaal. Het verhaal sluit af met het gerucht dat het mogelijk zou spoken in de molen. Na dit verhaal wordt de groep meegenomen en gaat de rondleiding door de molen beginnen. Tastend in het donker bezoeken de bezoekers drie verdiepingen. Op elke verdieping is wat te zien. Op eerste verdieping kunnen de bezoekers de wieken bekijken en krijgen ze uitleg over het aanspannen en de zuilen. Op de tweede verdieping ben je in de kap van de molen waar je op een gegeven moment de aandrijving kan zien, dus waar de windkracht de tandwielen aandrijft. Helemaal boven in de kap laten ze zien hoe de kap kan draaien.

Jan-Pieter en Elizabeth, die samen met hun zoon de rondleiding hebben ervaren, vertellen na afloop wat ze ervan vonden. Zo vertelt Elizabeth ‘’Je wordt weer een beetje teruggeworpen in de tijd. Dit is midden in de stad nu, maar vroeger was dit helemaal de rand van de stad. Door de ophaalbrug, oude bomen en de molen beleef je toch weer een beetje hoe dat vroeger was en hoe afhankelijk ze van het weer waren.’’ Ook geeft Jan-pieter aan dat zij het zonder licht best spannend vonden ‘’Haha, er zit echt een heel klein raampje in de molen, dus hoewel het nu volle maan is en je wel iets van maneschijn hebt, was het toch wel behoorlijk donker, maar dat maakt de sfeer ook wel.’’

Endie kijkt positief terug op de afgelopen jaren ‘’Ik krijg elk jaar te horen dat mensen onder de indruk zijn en iets hebben geleerd over de molen wat ze nog niet wisten’’. Jan-Pieter en Elizabeth bevestigen deze uitspraak met hun ervaring van de avond.

De lichten zijn net uitgegaan, in het donker wordt nog een boomstam omhoog gehesen.
Afgelopen zaterdag, 28 oktober 2023, werd er in de eeuwenoude Molen de Ster een rondleiding gegeven. Deze rondleiding werd speciaal georganiseerd voor de Nacht van de Nacht. Verslaggever Isa Russchenberg nam een kijkje in de, in Lombok gevestigde Molen en sprak met de organisatoren en bezoekers
Eenmaal binnen bleek het een spannende tocht te worden.

Music: They’re Coming by Tim Kulig
Free download: https://filmmusic.io/song/8494-theyre-coming
Licensed under CC BY 4.0: https://filmmusic.io/standard-license

Music: Dark N Deep by Alexander Nakarada
Free download: https://filmmusic.io/song/4729-dark-n-deep
Licensed under CC BY 4.0: https://filmmusic.io/standard-license

Audio door: Isa Russchenberg
Tekst door: Sofie Gerretschen

Sofie Gerretschen

Sofie Gerretschen (2000) is geboren en getogen in de Achterhoek. Ze is momenteel eerstejaars journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Naast haar huidige studie is ze aangesloten als vrijwilliger bij 'Beeldbrengers', een mediaplatform, voor jongeren door jongeren, die items over lokaal nieuws maken in Doetinchem. Haar nieuwsgierigheid, creativiteit en openheid zorgen ervoor dat ze tijdens deze studie helemaal op haar plek zit. Het doel dat voorop staat in haar journalistiek werk is ''Mensen een stem geven die niet altijd worden gehoord''. Na deze studie hoopt ze aan de slag te gaan in de Achterhoek als verslaggever.