Utrecht West

De band Meerkat presenteert nieuwe nummers tijdens 3voor12-optreden

Foto: Renard Wolfensburg

Zuilen – De Utrechtse band Meerkat introduceert hun nieuwe bassist Chiel aan het publiek op het podium van 3voor12 in Utrecht-West. Tijdens dit optreden bij 3voor12, een platform dat opkomend talent ondersteunt, presenteert MEERKAT de toehoorders ook een aantal nieuwe nummers. “Er is geen spanning, we hebben zoveel met elkaar gerepeteerd. Ik hoop natuurlijk dat het goed gaat, maar ik denk dat we dat zelf in de hand hebben.”

MEERKAT

Het geroezemoes van stemmen en af en toe gelach vult de ruimte van DB’s studio, waar het evenement 3voor12 plaatsvindt. Het interieur heeft een industriële uitstraling met onbewerkte bakstenen muren. Enkele gasten zitten aan houten tafels met flikkerende kaarsen, terwijl anderen ontspannen in comfortabele zitzakken vertoeven. In een hoek van de ruimte bevindt zich een tafel waar de bandleden van MEERKAT zitten. Chiel, de nieuwe bassist zit omringd door de andere bandleden aan het hoofd van de tafel. “We bestaan 4 jaar, nee, misschien al bijna 5 jaar”, begint Lauran van Meerkat. “We zijn samen begonnen op het conservatorium in Utrecht. Vervolgens  besloot onze bassist te stoppen met spelen, waarna we Chiel erbij hebben gevraagd.” Ondertussen neemt de gitarist naast hem een slokje van zijn wijn en knikt goedkeurend. “Vorig jaar hebben we een subsidie gekregen en daarmee hebben we veel nieuwe singles opgenomen met onze nieuwe bassist, Chiel. We hebben dus al veel samengespeeld, maar nu voor het eerst live. En vanavond gaan we ook een paar nieuwe nummers spelen!”

Kensington en Eefje de Visser

Hanna neemt plaats tussen de bandleden, haar stoel licht krakend terwijl ze neerzakt in een comfortabele positie. Hanna is programmeur die verantwoordelijk is voor het selecteren van de bands voor het programma van 3voor12. Ze neemt een moment om de bandleden te begroeten voordat ze begint te spreken. “Als we muzikanten selecteren voor deze avond, dan gaat het erom dat je opkomend talent bent uit Utrecht. Wij selecteren, maar vaak sturen muzikanten ook muziek naar ons op. Dit selecteren doen we met zijn 3en. Iedereen heeft een andere muzieksmaak, dat maakt het juist gevarieerd.” Gasten aan nabijgelegen tafels genieten van hun eigen gesprekken en maaltijden, waardoor een aangenaam geluid de ruimte vult. Hanna vertelt verder: “het leuke aan werken bij 3voor12 is dat je zoveel mensen ontmoet met verschillende passies. Ook grote artiesten hebben hier in het begin van hun carrière gestaan zoals Kensington en Eefje de Visser.” Ondertussen wenkt Hanna’s collega dat het programma zo gaat beginnen. Terwijl de band Meerkat nog aan de tafel zit, zijn ze al helemaal klaar voor hun aanstaande optreden. “Er is geen spanning, we hebben zoveel met elkaar gerepeteerd. Ik hoop natuurlijk dat het goed gaat, maar ik denk dat we dat zelf in de hand hebben.” In afwachting van hun show, stralen de bandleden van Meerkat aan tafel als veelbelovende sterren want wie weet, misschien worden ze ooit net zo groot als Kensington.

De nieuwe bassist van Meerkat treed voor het eerst mee op bij 3voor12. Ik neem jullie mee naar 3voor12 en ga in gesprek met Lauran en Chiel over hoe zij denken over Meerkat en de recente toevoeging van Chiel als bassist.

Tekst: Josephine Meijaard

Audio: Renard

Josephine Meijaard

Mijn naam is ben Josephine (2004), een nieuwsgierige eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. Vorig jaar heb ik in het politieke landschap gewerkt in Zeeland, waar ik tijdens de verkiezingen actief deel uitmaakte van het communicatieteam van de Provincie. Onlangs heb ik mijn opleiding tot content creator op het Grafisch Lyceum met succes afgerond. Deze boeiende opleiding heeft er tot geleid dat ik mezelf wil focussen op de inhoud van content. Mijn passie ligt in het delen van boeiende verhalen en ik hoop een bijdrage te leveren aan de wereld van de journalistiek.