Utrecht West

Bij de Ulu-Moskee staat de deur altijd voor iedereen open, op 22 november ook als grootste stemlocatie in West.

Foto: Ulu-Moskee centraal gelegen in Lombok

Lombok – met de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 is de Ulu-Moskee de grootste stemlocatie in Utrecht west. Dit jaar met het dubbele aantal stemhokjes in één gebouw.

De Moskee is een gebouw dat in dienst staat van de gemeenschap, hierbij niet specifiek voor moslims maar voor iedereen in Utrecht-west. Het staat heel centraal gelegen in Lombok en volgens voorzitter Yücel Aydemir vinden ze het belangrijk om met alle faciliteiten mee te draaien dus ook als stemlocatie.

Als grootste Moskee van Nederland hebben ze het aardig druk, hier hebben ze van de voorgaande keren wat van geleerd en hebben daarom niet één maar twee stemlocaties in het gebouw neergezet waardoor het op de dag van het stemmen zelf goed doorliep. Aan toegankelijkheid bij de Moskee geen gebrek en om mensen op de hoogte te houden van nieuwe faciliteiten of evenementen zijn ze ook in de media actief.

Achter de organisatie

Het aanbieden van al die faciliteiten gaat niet altijd zonder slag of stoot, de organisatie achter de multiculturele ontmoetingsplaats ligt namelijk in handen van vrijwilligers en deze zijn niet altijd even makkelijk te vinden. ‘’Je wil altijd iedereen ten dienst staan, maar soms lukt dit niet. Je hebt ook te maken met een gebrek aan tijd en mensen. We krijgen hier soms te veel vragen en verzoeken waar we geen antwoord op kunnen geven.’’ Verteld Yücel Aydemir. Beperkingen door vooroordelen komen ook weleens voor, maar het hart van de moskee laat zich hierdoor niet beïnvloeden en blijven altijd hard werken om voor jong en oud een fijne ontmoetingsplek te behouden.

Zorgen van kiezers

De potloden mogen weer de etui in en de stemmen zijn geteld. Met als winnaar van de verkiezingen de nationalistische PVV snapt de voorzitter zorgen die opkomen. ‘’Het is nou eenmaal een democratie, Nederlanders zijn verstandige mensen en moeten zich vooral niet laten beïnvloeden door dit soort uitspraken uit het populisme.’’ Aldus Aydemir. De moskee blijft natuurlijk open en volgens Aydemir doen waarvoor ze in het leven zijn geroepen, namelijk verbinding.

Op locatie vertelt vrijwilliger Merel meer over hoe het op de dag van het stemmen verloopt.

Tekst: Marjolein Moone

Audio: Josephine Meijaard

Marjolein Moone

Mijn naam is Marjolein Moone, Ik ben 18 jaar oud en ik kom uit Den Haag. Momenteel eerste jaars student aan de hogeschool van Utrecht. Ik ben geïnteresseerd/nieuwsgierig naar verschillende perspectieven en verhalen van de mensen om mij heen. Ik ben ijverig om meer over de wereld te ontdekken. Hierom heb ik ook gekozen voor de school voor journalistiek in Utrecht. Ik hoop hier te leren over hoe ik deze interesse kan uitwerken en goeie producties kan maken, ik doe dat graag in de vorm van fotografie of documentaires. Dit doe ik ook graag in mijn vrije tijd ik hou namelijk van de manier hoe een gevoel of moment in beeld kan worden opgevangen en zou hier meer over willen leren.