Utrecht West

Selecteer Pagina

Leesniveau van 15 jarigen is achteruit gegaan, wat doet Kindercampus Molenpark eraan?

Leesniveau van 15 jarigen is achteruit gegaan, wat doet Kindercampus Molenpark eraan?

Foto: Tjebbe van der Weerdt. Uitleg over de leesopdracht.

Op 5 december 2023 heeft NOS een artikel uitgebracht over het leesniveau van 15-jarigen. In dat artikel staat er dat het leesniveau van Nederlandse 15-jarigen achteruit is gegaan. Dat bleek uit een trendonderzoek van PISA (Programme for International Student Assesment). Het is belangrijk dat de Nederlandse jeugd goed kan lezen. Daarom ga ik  een dag meekijken met een leesles van groep 7 bij Kindercampus Molenpark in Utrecht West. Om te zien wat die basisschool doet om het leesniveau van hun kinderen voor te bereiden.

Het lokaal is net open en de kinderen komen binnen. De kinderen zitten met elkaar te praten voordat de les begint. Totdat de leraar zegt dat de les gaat beginnen. De juf zegt dat iedereen hun leesboeken moeten pakken en dat het leeskwartier gaat beginnen. De klas pakt allemaal hun boeken er bij en beginnen te lezen. Een paar kinderen worden uit de klas gehaald om met een andere juf om nieuwe woorden te leren lezen. Dat doen ze voor kinderen die nog een beetje last hebben met lezen.

De kinderen die in de klas zitten zijn allemaal stil en geconcentreerd hun boek aan het lezen. Wat mij opvalt is dat er veel variatie is met wat voor boeken de kinderen aan het lezen waren. Ik zie boeken met veel plaatjes en sommige boeken met alleen maar tekst. Als een kind een boek niet leuk vind, dan ging die naar de boekenkast om daar een nieuw boek te pakken.

De kinderen hebben allemaal een fles water op hun tafel staan om uit te drinken. Het is heel stil in het lokaal want de meeste kinderen zijn geconcentreerd aan het lezen. “De juf zelf is ook aan het lezen; dit doet ze om een goed voorbeeld te stellen voor de leerlingen” vertelde Pauline, de juf van groep 6.

De timer is afgelopen en alle kinderen leggen hun boeken neer. De leerlingen beginnen meteen met elkaar te praten over van alles. Wat opviel is dat sommigen met elkaar gingen praten over wat ze net gelezen hadden in hun boek. Dat laat zien dat de kinderen goed en oriënterend aan het lezen zijn.

De juf legt uit aan de kinderen wat de volgende leesopdracht gaat zijn. Ze moeten in duo’s samen een tekst lezen en dan vragen over de tekst beantwoorden. Deze opdracht helpt de kinderen met het begrijpen van een tekst.

Pauline vertelt mij waarom het leeskwartier zo belangrijk is en wat Kindercampus Molenpark doet om kinderen voor te bereiden om een goed leesniveau te hebben. “De kinderen worden op een vroege leeftijd geïntroduceerd tot boeken door het voorlezen voor de klas. ”vertelt Pauline. Jonge kinderen krijgen zo een verhaal te horen en kunnen zo interesse krijgen om boeken te gaan lezen wanneer ze dat kunnen. “Er is voor de kinderen een leesclub voor alle klassen waarin ze blogs maken over de boeken die ze gelezen hebben.” Pauline vertelt mij dat het heel belangrijk is bij het leeskwartier dat de kinderen een boek lezen dat ze leuk vinden. Daarom koopt de school veel nieuwe boeken waar de kinderen geïnteresseerd in zijn. Er is ook een klassikaal boek van de week die wordt voorgelezen. Het is heel belangrijk dat de kinderen veel leesplezier hebben.

Over de auteur

Tjebbe van der Weerdt

Hoi, ik ben Tjebbe Bart van der Weerdt. Ik ben geboren op 15 juni 2005. Ik ben geboren in Amsterdam en woon nu in Amstelveen. Ik heb mijn havo-diploma gehaald bij de Nieuwe School in Amsterdam.Ik vind het altijd leuk om met mensen over verschillende onderwerpen te praten en vond het ook heel leuk om onderzoek te doen over dingen die mij interesseren. Zo kwam ik bij de studie journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik heb er zin in om alle aspecten van de journalistieke wereld te ontdekken. De positieve kanten en de negatieve kanten.