Utrecht West

Metal X-mas party bij db’s studio

foto: feline van hoeckel

Zuilen- Na 6 maanden op tour te zijn in een witte RV, waar meer wiet wordt gerookt dan je lief hebt, is het moment eindelijk aangekomen. Adam Bomb en zijn Pools en Franse bandleden treden eindelijk op in Utrecht. Meer precies, in Utrecht-West. In db’s studio is een metal X-mas party georganiseerd, waar Adam Bomb en de band Splinter optreden.

Laten we eerst een blik werpen op het verleden. Toen Adam 13 was, ging hij voor het eerst naar het concert van Aerosmith in Seattle. Zodra de gitarist begon te spelen en het harde geluid en de flitsende lichten hem overspoelde, wist Adam wat hij wilde doen in zijn toekomst. ‘The whole experience of being with thousands of other people and sharing the same interest and seeing the same things just blew me away’, vertelt Adam. Hij begon een rock-carriére en is een band gestart onder de naam, je raadt het al: Adam Bomb. Samen met zijn twee bandleden en zijn kleine hondje ‘Pip’, dat qua uiterlijk een tegenstelling vormt tot Adam, staan ze een uitgebreide tour te wachten.

Om 4 uur kan het feest beginnen. De instrumenten worden uit de tourbus gehaald en op het podium geplaatst, in afwachting van de aanstaande soundcheck. Tussendoor wordt er natuurlijk af en toe wat gesmoked in de kleedkamer. Hier vind je overal foto’s en teksten die op de muren zijn geschreven. Ook staat er een koelkast met bier en cola, zodat de bandleden zich gemakkelijk kunnen hydrateren. Na de soundcheck, die mijn oren deed suizen, hebben we de levensverhalen beluisterd van de Franse drummer Leo. Leo heeft bruin lang haar, net zoals de meerderheid van de metal artiesten die ik deze avond heb gezien. Op mijn schoot lag Pip, het kleine blonde hondje van Adam. Na zes maanden op tour te zijn geweest, leek het alsof ze doof was, want er kwam geen reactie van haar toen de luide soundcheck plaatsvond.

Uiteindelijk was het om 20:15 showtime. De zaal stroomde vol, vooral met mannen van rond de 50, met leren jasjes en legerkisten. Een kwartier later betreden de vier mannen van Splinter het podium en beginnen met hun optreden.. De lead-singer beweegt op een eigenaardige vrouwelijke manier, die me doet denken aan Jack Sparrow van ‘Pirates of the Caribean’. Er hangt een erg vrolijke energie rondom de band en vooral de hoofdzanger lijkt erg gepassioneerd in wat hij doet. Pure extase ontstaat in het publiek en ik zie zelfs een paar headbangers in de crowd. Ook worden er af en toe wat handen met het handgebaar van rock-n-roll de lucht in gestoken.

Na een krachtig optreden van Splinter volgt er een korte pauze. De merch-tafel van Adam Bomb is al opgezet en Adam maakt foto’s met fans. Op de shirts die verkocht worden staat de bekende slogan van Adam: ‘Rock like Fuck’.

Na 15 minuten gaat de main act van start. Gelukkig worden er oordopjes verkocht, want het eerste lied zit vol met luide gitaar, drums en bass! Het publiek is onder indruk van het talent van Adam Bomb en er wordt hard gejuicht. Bij rock- en metalconcerten valt met name de dansstijl op van het tikken van de voet, vergezeld van een lichte hoofdbeweging. Dit is een dansstijl die ik nog nooit eerder had gezien, tot dit concert dan. Als het publiek nu al enthousiast juicht, bedenk dan eens hoe intens het is zodra er vuurwerk uit Adam’s gitaar schiet. Op Adam’s gitaar zijn ook led-lichten geplakt voor een extra spatterend effect. Na anderhalf uur bedankt Adam zijn toeschouwers en is de show afgelopen. Met suizende oren en een tevreden blik loop ik later die avond db’s studio uit.

In het volgende audiofragment gaat Maureen Maas spreken met drummer Leo en basgitarist conrad van de band Adam Bomb. Hier gaan zij het hebben over hoe drie mannen afkomstig uit compleet andere landen bij elkaar zijn gekomen in een metal band en hoe zij het touringsleven ervaren.

tekst: Feline van Hoeckel

audio: Maureen Maas

feline van Hoeckel

Ik ben Feline van Hoeckel en ik kom oorspronkelijk uit de Brabantse stad Den Bosch. Daar heb ik ontdekt dat ik veel passie heb voor schrijven en dingen onderzoeken. Mijn interesseveld is erg breed en dat houdt bijvoorbeeld in; wereldproblemen, maar ook kleinschalige culturele evenementen. Door deze redenen zit ik ook als eerstejaars op de school voor journalistiek in Utrecht. Verder ben ik heel gemotiveerd en ben ik altijd bereid om actuele onderwerpen te bespreken met mensen om me heen. In de toekomst zie ik mezelf in een land als Amerika of Japan als correspondent actuele problemen of cultuur onderzoeken.