Utrecht West

Selecteer Pagina

Nieuwe accijnsverhoging op alcohol: Impact op slijterijen en liefhebbers van alcoholische dranken

Nieuwe accijnsverhoging op alcohol: Impact op slijterijen en liefhebbers van alcoholische dranken

Foto: Suze de Jager

Lombok – Per 1 januari 2024 worden de accijns op alcohol verhoogd met 16,2%. Dit doet de overheid om de aankoop van alcoholische producten te ontmoedigen en om voldoende geld binnen te krijgen voor armoedebestrijding. De verhoging heeft zowel effect op de verkopers als de kopers van alcohol. Om een goed beeld te krijgen van de mogelijke gevolgen in beide werelden, wordt er gesproken met Maarten Besseling, mede-eigenaar van Besselings’ Deli, een slijterij en delicatessenwinkel aan de Kanaalstraat. Ook komt Eva van den Berg aan het woord om te bespreken hoe zij verwacht dat de verhoging zal uitpakken voor liefhebbers van alcoholische dranken.

Op een regenachtige donderdag ochtend kom ik binnen in de delicatesse zaak Besselings’ Deli. Er hangt een gezellige sfeer en de geur van alle verschillende producten dringt mijn neus binnen. Overal zijn kazen, wijnen, vleeswaren en prachtige flessen gedestilleerde drank te zien. De eigenaar Maarten Besseling staat druk bellend achter de balie, maar steekt met enthousiasme zijn hand op. Na het afronden van het belletje vertelt hij uitgebreid over de zaak die hij samen met zijn broertje runt en zijn gedachtes over de accijns die ingesteld worden per 1 januari.

Over de winkel

Besselings’ Deli, oorspronkelijk opgericht in 1974 als wijntapperij, heeft na twee generaties Besseling in 2021 een overname ondergaan, geleid door Kasper Besseling. In september 2023 trad zijn broer, Maarten Besseling, toe als mede-eigenaar en zorgde voor een uitbreiding van het winkelaanbod. Terwijl de winkel nog steeds trouw blijft aan haar oorspronkelijke focus op drank en wijn, heeft zij zich nu ook gewijd aan de passie voor eten en koken. Vanaf dit moment gaat de winkel verder onder de naam Besselings’ Deli. Door de nieuwe accijns die ingevoerd zullen worden in januari 2024 zullen er dingen veranderen in de winkel zo zegt Maarten: “door de verhoging van de accijns zullen ook de verkoopprijzen in onze winkel omhoog moeten. Dit zal er op lange termijn wel voor zorgen dat er van bepaalde producten minder wordt verkocht.” Het aanbod in de winkel ziet Maarten niet voor zich ze blijven immers een speciaalzaak. “Iemand die zegt ik moet een bepaalde Peruaanse rum hebben die gaan niet naar de supermarkt, maar die komen hier.”

Verschuiving in de uitgaven van mensen

De accijns op alcohol zijn al een paar keer verhoogd. Volgens Maarten is het duidelijk zichtbaar dat mensen zich nu meer luxe dingen gunnen thuis dan uit. “Toen de horeca dicht was tijdens corona zijn mensen ook gaan beseffen dat ze lekker San Daniele ham kunnen laten snijden en een goeie fles rioja mee kunnen nemen en dan heb je 30 euro uitgegeven voor een hele leuke avond. Of je gaat naar Tivoli en je hebt 130 euro uitgegeven bij wijze van spreken.” Naar de verschuiving die nu zal plaatsvinden is Maarten erg benieuwd. “Ik denk dat mensen wel anders gaan drinken, maar dit zal vooral zitten in de jongere generatie. Ik denk dat de prijzen te hoog zijn voor deze jonge mensen.” Tegelijker tijd denkt hij toch dat niet alleen de jongere generatie hier last van zal hebben. “Mensen zullen niet minder gaan drinken door de stijging, ze zullen alleen drank drinken van lagere kwaliteit.”

Vanuit een koper

Eva van den Berg, studente van 19 jaar oud, denkt ook dat de verhoging van de accijns vooral te merken zal zijn bij de wat jongere generatie. “De koop van alcohol zal vooral bij studenten afnemen, want die hebben hier gewoon geen geld voor.” Ook denkt ze dat jongeren eerder goedkope drank zullen halen in plaats van drank van kwaliteit. Bij oudere mensen zal het volgens haar wel meevallen. Volgens Eva zullen niet veel mensen naar het buitenland gaan, ze zegt: “Mensen die dicht bij de grens wonen, zullen waarschijnlijk vaker hun alcoholische dranken in het buitenland kopen, maar voor mensen die verder weg wonen, zal dit niet het geval zijn.”

In deze audio reportage: “Iedereen houdt wel eens van een drankje. Of dat nou een pilsje is met wat maten of een glaasje wijn tijdens het diner. Maar dat zou per 1 Januari wel eens wat moeilijker kunnen worden…”

Over de auteur

Suze de Jager

Laat ik mij even voorstellen, mijn naam is Suze de Jager (19) en ik ben eerstejaars student aan de School Voor Journalistiek. Ik houd erg van hockey, muziek en leuke dingen ondernemen. Zelf ben ik erg gemotiveerd, enthousiast en druk bezig met het verbreden van mijn journalistieke kennis. Eerst wil ik zoveel mogelijk ervaring opdoen als allround-journalist waarna ik mij zal gaan specialiseren in een specifiek werkgebied.