Woerden

Selecteer Pagina

De nasleep van de coronacrisis: nog steeds merkbaar bij de leerlingen

De nasleep van de coronacrisis: nog steeds merkbaar bij de leerlingen

Beeld: Joanna Fontilus

Je merkt nog steeds dat leerlingen last hebben van negatieve gevoelens en gebrek aan motivatie’, vertelt mentor op het Minkema College, Markaryd Elias. De afgelopen jaren hebben kinderen, vanwege de coronacrisis, veel achterstand opgelopen. Niet alleen een leerachterstand maar ook op sociaal gebied.

‘Zorgen om deze generatie’

Ondanks dat de coronacrisis nu al een tijd voorbij is zijn de effecten echter nog niet verdwenen. Veel kinderen hebben niet alleen last van een leerachterstand, maar ook op sociaal, mentaal en emotioneel vlak is er sprake van aanhoudende problemen. Volgens het CBS is er nog steeds een groei van psychische klachten in 2023 onder jongeren als gevolg van de coronacrisis. Er werd gehoopt dat een verbetering zou optreden, maar volgens het CBS is dat nog niet het geval.

Markaryd Elias is docent Engels en mentor van een vmbo-3 klas. Nog steeds merkt de school, en Elias zelf, dat leerlingen veel last hebben van de na golven van de coronacrisis. Als mentor vertelt ze dat ze een goede band heeft met haar leerlingen en hun ouders, waardoor ze dus snel merkt wanneer er iets aan de hand is. ‘Je merkt nog steeds dat leerlingen last hebben van negatieve gevoelens en gebrek aan motivatie. Motivatie is bij velen ver te zoeken. Ik maak me wel zorgen om deze generatie’, legt Elias uit.

Leerlingen hebben in de tijd van de coronacrisis lang thuisgezeten en hebben veel hoogtepunten van hun schooltijd gemist, zoals het gaan op kamp of het hebben van schoolfeesten. ‘Ze zijn op jonge leeftijd veel en lang alleen geweest, wat niet goed is voor hun sociale ontwikkeling’, aldus Elias.

NPO-gelden

In 2021 heeft de overheid 8.6 miljard euro geïnvesteerd in het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Dit was gericht op het herstel en ondersteunen van de corona-achterstanden in het onderwijs. Elias is ook lid van de NPO-taskforce. ‘Wij beheren binnen de school de NPO-gelden. Wij maken als groep van 4 collega’s elk jaar een plan van hoe we het geld willen besteden. Ook is er ruimte voor ideeën van ons schoolteam, zoals uitjes’, vertelt Elias.

Elias zegt ook dat ze vanuit de NPO-gelden veel meer geld besteden aan zorg en bijvoorbeeld bijlessen, dan voor de corona periode. ‘Er wordt goed nagedacht waar het geld aan wordt besteed, hierdoor hebben we ook nog een hoop van het geld over’, zegt Elias.

‘Weer een beetje zoals vroeger’

Het Minkema College probeert leuke activiteiten voor de leerlingen te organiseren, zoals schoolfeesten, bioscoopbezoekjes en schaatsen met de klas. Ook wordt tijdens de lessen geprobeerd extra leuke activiteiten toe te voegen om kinderen gemotiveerd te houden. ‘Bijles hebben is fijn, maar lost niet alle problemen op. Door leuke dingen te gaan doen met je klas krijg je een fijn gevoel en heb je leuke herinneringen om over te praten met elkaar. Daarnaast is het supergezellig en weer een beetje zoals vroeger’, vertelt Elias. Door het doen van leuke en memorabele activiteiten kunnen leerlingen juist extra gemotiveerd raken om aan school te werken.

Van havo naar mavo

Vmbo-4 student Tara de Jong (15) heeft ook vervelende gevolgen ervaren door de coronacrisis. In haar eerste twee jaar op de middelbare school zat ze thuis en liep ze een enorme leerachterstand op. ‘Ik voelde me af en toe echt alleen en was totaal niet gemotiveerd om aan school te werken. Het zelfstandig leren lukte niet goed thuis’, legt Tara uit.

Tara zat eerst op de andere locatie van het Minkema College en begon op havoniveau. Door de achterstand die ze had opgelopen tijdens de corona periode haalde ze havo 3 niet en moest ze afstromen naar het vmbo 4. Tara legt uit dat bij haar de sociale gevolgen gelukkig nog meevallen, maar vriendinnen van haar hebben ook mentaal nog last van de gevolgen van de coronacrisis.

Afgelopen jaar zijn de leerlingen op kamp geweest in Heemskerk, wat een groot succes was. ‘Het was echt superleuk om eindelijk weer met iedereen iets te kunnen doen, ook was het leuk omdat je nieuwe mensen kon ontmoeten. Je zag gewoon dat dit uitje een positief effect had op ons. Na het uitje was ik zeker een stuk meer gemotiveerd’, aldus Tara.

Follow The Money

Vorig jaar heeft platform Follow The Money onderzoek gedaan naar het geld dat vanuit de overheid aan scholen is gegeven om corona-achterstanden in te halen. De organisatie heeft ook het Minkema College benaderd. Vorig jaar heeft het Minkema College een Disney trip georganiseerd voor de vmbo-4 groep. ‘We zijn super trots op wat we doen en proberen leerlingen een leuke middelbareschooltijd te geven. We hebben dus openlijk gesproken met Follow The Money en zij hebben van alles wat we verteld hebben een ding uitgepikt, het Disney reisje. Hiermee hebben ze ons dus in een slecht daglicht gezet’, vertelt Elias.

Elias vertelt verder dat de school maar een klein deel aan de reis heeft bijgedragen en de rest van het bedrag hebben de ouders van de leerlingen zelf betaald. ‘Deze kinderen hadden nog geen enkel leuk schooluitje gehad in hun middelbare schoolperiode. Ik sta dus ook 100% achter onze keuzes, aangezien we de leerlingen nog wat leuks hebben meegegeven voordat ze klaar waren met hun middelbare schoolperiode’, aldus Elias.

Kijk naar het video-interview van Floor Bosman voor nog meer informatie.

Over de auteur