Zeist

Opkomst lezing over spinnen valt tegen

Het publiek heeft veel interactie met Peter Koomen. Foto: Joran Denkler

ZEIST- Afgelopen donderdagavond werd de laatste van een reeks lezingen georganiseerd in de bibliotheek van Zeist. Een lezing over spinnen door Peter Koomen. Deze lezingen worden georganiseerd door lokale natuur- en milieuorganisaties. Er waren 16 bezoekers, dat viel tegen bij de organisatie. Door een samenwerking aan te gaan met het duurzaam café hopen de organisatoren volgend jaar meer publiek te trekken.

De lezingen worden georganiseerd door Stichting Milieuzorg Zeist, de KNNV, IVN, De Boswerf, de ASZ en de Volksuniversiteit Zeist in samenwerking met kunstenhuis Idea. Veel van de mensen in het publiek waren ook uit de achterban van een van de genoemde organisaties afkomstig. Een aanwezige organisator van de lezingen, Marlou Bours vertelt hierover; “In eerste instantie hoopten we een breder publiek te bereiken. Wij doen dit al jaren en merken dan toch dat wij met de lezingen vooral geïnteresseerde mensen bereiken uit de verenigingen, die zich al met de onderwerpen bezighouden.”

Het aandeel jeugd in de zaal was klein. Volgens Marlou Bours komt dit omdat een lezing vaak eenrichtingsverkeer is en dat sluit niet aan op de belangstelling van jongeren. “Het organiseren van een ‘lezing’ trekt over het algemeen een oudere doelgroep aan. We zouden het wat interactiever moeten maken zodat het ook leuk wordt voor jongeren.” Het idee achter het duurzaam café leent zich meer voor interactie en discussies volgens haar; “We gaan in januari de huidige vorm van de lezingen evalueren. Misschien gaan we de samenwerking opzoeken met het duurzaam café van Samen Duurzaam Zeist. Zo kun je het met elkaar over de onderwerpen hebben en helemaal mooi is als aanwezigen geïnspireerd raken om zelf iets met het onderwerp te gaan doen in Zeist, dat is uiteindelijk ook ons doel.”

Volgend jaar worden de lezingen weer vervolgd met een nieuwe reeks. Misschien in samenwerking met het duurzaam café. Om heel Zeist weer in beweging te zetten voor en enthousiast te maken over de natuur en duurzaamheid.

Verslaggeven Nikola Damjanovic interviewt Peter Koomen over waarom hij de lezing in Zeist komt doen.

Joran Denkler

Mijn naam is Joran Denkler. Ook al ben ik nog beginnend journalist, zie ik het al als mijn taak om het echte nieuws naar buiten te brengen. De komende tijd ga ik dan ook proberen heel Zeist een stem te geven; arm, rijk, jong en oud alle stemmen en meningen zijn belangrijk en ik zie de rol van journalist dan ook als een soort doorgeefluik om deze meningen kenbaar te maken bij gemeenten of andere overheidsorganen. Ik ben gedreven om dit werk te doen en ik zie veel ambitie in dit vak. Hoe ik in de journalistieke wereld ga eindigen weet ik nog niet maar zolang ik het bovenstaande maar kan en mag blijven doen.