Zeist

Het wegwijs café niet alleen belangrijk voor Zeist

Het café is open voor iedereen.

Zeist- Het wegwijs café in Zeist is er om mensen te helpen met hun financiële vragen. Het is een café gerund door vrijwilligers en verandert meermaals per week van locatie. Veel andere steden of gemeenten hebben een vergelijkbaar aanbod. Waarom is dit nou zo belangrijk?

Er is sprake van grote inkomensongelijkheid in Zeist, dit kan voor problemen zorgen. Er is ook een groot aandeel mensen in Zeist met een leeftijd van 65 of hoger. Deze mensen weten over het algemeen vaak minder als het neerkomt op technologische vooruitgang. Zeist is een gemeente met vele culturen. Deze mensen weten vaak nog niet helemaal hoe het Nederlandse financiële systeem werkt. Daarbij kan het wegwijs cafe deze mensen een handje helpen.

Het café wordt gerund door vrijwilligers en gaat meerdere keren per week open. Wanneer de financiële vragen toch te complex zijn wordt er doorverwezen naar de juiste andere instelling.

Verslaggever Yanaika Wesseling sprak met vrijwilliger en organisator Jolanda over de bijeenkomst en de vrijwilligers.

Joran Denkler

Mijn naam is Joran Denkler. Ook al ben ik nog beginnend journalist, zie ik het al als mijn taak om het echte nieuws naar buiten te brengen. De komende tijd ga ik dan ook proberen heel Zeist een stem te geven; arm, rijk, jong en oud alle stemmen en meningen zijn belangrijk en ik zie de rol van journalist dan ook als een soort doorgeefluik om deze meningen kenbaar te maken bij gemeenten of andere overheidsorganen. Ik ben gedreven om dit werk te doen en ik zie veel ambitie in dit vak. Hoe ik in de journalistieke wereld ga eindigen weet ik nog niet maar zolang ik het bovenstaande maar kan en mag blijven doen.