Zeist

‘Zelf vind ik dat ik geen groene vingers heb, maar ik vind het wel fijn om lekker buiten bezig te zijn’

Griet Ottens woont in Vollehove en doet daar ook een hoop vrijwilligerswerk. Ze is 74 jaar en is toen 63 jaar was met pensioen gegaan. Ze wilde al wat te doen met vrijwilligerswerk maar ze is er met toeval ingerold. Ottens woont al een lange tijd in Zeist en nu ondertussen al 14 jaar in Vollehove. Griet Ottens doet veel vrijwilligerswerk binnen de wijk. Ze hoort ook bij de Groengroep. 20 maart is de astronomische lente begonnen dit gebeurt namelijk als de zon loodrecht op de evenaar staat dit is in Nederland altijd op 20 maart. De Groengroep heeft erg uitgekeken naar het voorjaar en doen ook verschillende dingen in deze tijd.

Wat is de groengroep?

Ottens: De groengroep is een groep vrijwilligers die druk bezig zijn met het ontmoetingsplein in Vollehove. Het ontmoetingsplein is een belangrijk deel van de wijk waar mensen samen buiten kunnen zijn. Er is een voetbalveld, tennistafel en nog veel meer. In het voorjaar wordt er meer gebruik gemaakt van het plein omdat het dan steeds beter weer wordt. Onze groep bestaat nu uit 16 vrijwilligers die helpen met het plein. We doen meerdere dingen om het plein zo mooi mogelijk te maken.

Doet groengroep nog iets speciaals voor het voorjaar?

Ottens: In het voorjaar begint alles weer in bloei te gaan. Denk aan de bloemen maar ook aan de bomen en al het andere natuur. In het voorjaar zijn we veel bezig met het poten van planten en het snoeien van de planten en bomen. Daarnaast hebben we een prijs gewonnen voor het ontmoetingsplein. We hebben meegedaan met de Kern met Pit-projecten. Daarmee hebben we 1000 euro gekregen als groengroep. Deze cheque hebben we dit jaar gekregen en kunnen we dus gaan gebruiken om te investeren.

Is er nog een activiteit waar de groengroep naar toe leeft?

Ottens: We hebben niet perse iets waar we naar toe leven. Wel is er 14 april een dag waar we extra bomen gaan planten op het plein. Daarnaast zijn we ook bezig met een kruidenbak maken. Hier kunnen we kruiden in poten en gebruiken. 14 april is er ook op het plein een actie zodat we extra vrijwilligers kunnen werven dit is in samenwerking met de jumbo die ons graag wilde ondersteunen. Ook hebben we elke zaterdag een moment waarbij we straatafval opruimen op straat. Dit omdat het slecht is voor de wijk en het milieu. We zijn het hele jaar door bezig met het plein onderhouden en bijhouden. Elk jaar is er in het begin van de zomer een buurtbarbecue op het plein. Ook worden er andere activiteiten georganiseerd.

Wat vind jij belangrijk aan de groengroep?

Ottens: Zelf vind ik het belangrijk omdat het ontmoetingsplein veel gebruikt wordt voor verschillende activiteiten. Daarnaast vind ik het leuk om te zien dat we met een groep mensen van verschillende leeftijden en culturen echt samen kunnen werken en onze buurt helpen. We zijn bezig met verschillende dingen en niet iedereen kan altijd, toch proberen we elke 1,5 maand samen te komen met z’n alle. Zo doen we dus ook die bomen planten en samen de kruidenbak in elkaar zetten. Ook werken wel eens samen met de basisschool in de buurt. Dit zorgt ervoor dat we ook jongeren aan het werk zetten en dat ze ook meer praten met ouderen en buurtbewoners.

Demi van de Weerd

Hey, ik ben Demi van de Weerd. Ik ben geboren in 2004 en kom oorspronkelijk uit Veenendaal. Vroeger zeiden mijn ouders altijd dat ik te nieuwsgierig was, daarom ben ik journalist geworden. Mijn interesses liggen voornamelijk in de sport en maatschappij. Ik ben helemaal gek van voetbal en wil het liefst zoveel mogelijk voetbalspelers spreken over hun ervaringen.