Zeist

Selecteer Pagina

Tivoli verwelkomt wachtende fans

Tivoli verwelkomt wachtende fans

In de wachtrij voor Froukje in TivoliVredenburg verzamelen zich al vroeg vele gepassioneerde fans. De bedrijfsleider van Tivoli heeft hier verder geen probleem mee: ‘Als je die mensen dan gesproken hebt, ook die hier nu staan, ze vinden het gewoon leuk om mee te maken.’ Ook vertelt de bedrijfsleider dat ze de  fans eerder naar binnen laten omdat ze de concertervaring van de bezoekers belangrijk vinden. 

De eerste persoon in de wachtrij was er al om half negen en mocht om tien uur naar binnen. Eenmaal binnen wordt ze op de trap neergezet en wacht ze geduldig tot de rest van de fans aankomen. Ze heeft haar geliefde Froukje trui aangetrokken, net zoals vele andere in de rij. De sfeer in de wachtrij is levendig en gezellig. Mensen kletsen vrolijk met elkaar. De meeste zitten gezamenlijk in een Froukje groepsapp. Met de nieuwelingen in de wachtrij wordt ook vrolijk gepraat. In de rij wordt gewerkt met een nummersysteem, zodat mensen wegkunnen om bijvoorbeeld eten te halen. De klok tikt rustig door, maar doordat de playlist die afspeelt steeds dezelfde liedjes herhaalt, merk je dat het weer een uur later is. Tegen lunchtijd begint er een opwinding door de menigte te gaan. Langzamerhand verdwijnen de meeste mensen uit de rij, op weg naar de signeersessie van Froukje om de hoek, in Broese.  Eén enkeling die geen ticket heeft kunnen reserveren blijft met tegenzin achter. Het valt op dat de rij erg langzaam wordt opgevuld, met ongeveer dezelfde 30 mensen die altijd in de rij staan. 

De achttienjarige Lauren Verberne is inmiddels al zeventien keer naar Froukje geweest. Ze gaat er zo vaak naartoe omdat ze de muziek heel leuk vindt en omdat ze het goed kan vinden met de andere fans. Het is altijd heel gezellig en ze leert veel nieuwe mensen kennen. Lauren vertelt dat ze tot nu toe altijd buiten heeft moeten wachten, soms zelf in de regen. Dan vindt ze binnen wachten toch een stuk beter. Vandaag stond Lauren er om elf uur al, ze komt zo vroeg omdat vooraan staan toch echt veel leuker is dan achteraan. Lauren zou liever niet in de rij staan maar vind dat het er tegenwoordig gewoon bij hoort. De achttienjarige zegt hierover het volgende: ‘De que cultuur binnen het fandom is best wel extreem geworden, ik zit er zelf altijd over te zeuren maar ik ga eraan meedoen omdat ik toch wel graag vooraan wil staan, dus dan ga ik er steeds eerder heen.’

De   tweeëntwintigjarige Charlie Van den Burg (die/diens) komt vooral eerder omdat die het gezellig vindt  in de wachtrij. Je kan dan mensen spreken die ook heel erg fan zijn van je favoriete artiest. Charlie heeft stickers meegenomen om uit te delen en vriendenboekjes om te laten signeren. Charlie vindt dat vroeg komen bijdraagt aan de concertervaring omdat het concert dan de hele dag duurt in plaats van maar twee uurtjes. Ook heeft Charlie vrij gevraagd van werk, en vindt die het zonde om dan de hele dag thuis te gaan zitten. Charlie vertelt dat die Froukje haar muziek extra aansprekend vindt omdat ze zo jong is, en dus over dezelfde soort problemen zingt.

Bedrijfsleider van TivoliVredenburg, Dick Rietkerk, vertelt dat Tivoli meerdere richtlijnen heeft om de wachtrij geordend te houden. De fans die vroeg komen worden op de trap naar boven neergezet zodat ze de hal niet blokkeren voor andere bezoekers. Als mensen de dag van tevoren al op straat staan, worden er hekken buiten neergezet om onenigheid te voorkomen. Dick vertelt dat ze bij Tivoli mensen eerder naar binnen laten omdat ze meer ruimte hebben dan andere concertzalen. Er wordt zelden overlast ervaren aan de mensen in de wachtrij, wel wordt er af en toe afval achtergelaten. Vandaag is er dan ook een grote afvalbak op de trap neergezet, midden in de wachtrij. Het overige afval wordt door de schoonmakers opgeruimd. Alle fans lopen vol anticipatie, achter elkaar de zaal in. Er lopen medewerkers voor de fans de trap op naar de zaal zodat er niemand gaat rennen. Nadat de medewerker opzij stapt, begint helaas alsnog iedereen te rennen. De medewerkers zijn erop getraind om  tijdens de show op de zaal te letten voor het geval dat  er mensen flauwvallen.

Tivoli heeft zoveel maatregelen voor de wachtrij omdat ze de concertervaring van hun bezoekers belangrijk vinden. Meneer Rietkerk zegt hierover het volgende: ‘Soms heb je van die bands met heel veel jonge fans, en dan is het hun eerste ervaring met naar een concert gaan. Wij willen toch wel heel erg ons best doen om die eerste ervaring een onvergetelijke ervaring te maken’.

De wachtrij voor het concert van Froukje in Tivoli geeft een boeiende inkijk in de toewijding van fans en de inspanningen van Tivoli. De verhalen van fans als Lauren en Charlie geven een kijkje in de gemeenschap die is ontstaan onder Froukje fans. Met richtlijnen en maatregelen om de wachtrij geordend te houden zorgt Tivoli voor een goede wachtrij ervaring. 

Over de auteur