Amersfoort

Sfeervol schaatsplezier op laatste dag natuurijs

Amersfoort- Op donderdagochtend worden er bij de Amersfoortse IJsvereniging enthousiast rondes geschaatst. Op wat waarschijnlijk de laatste dag met natuurijs is. Beweegt jong en oud zich langs elkaar heen. Het karakteristieke geluid van krassende schaatsen komt je tegemoet wanneer je richting de ijsbaan loopt.

“Dit is toch het mooiste wat er is”, zegt Ab Hoogland, ere-lid van de Amersfoortse IJsvereniging. “Iedereen komt vrolijk het ijs af.” Ondanks de kou en de langzaam opkomende mist, is het in de ochtend erg gezellig op de ijsbaan. Het is een mix van jong en oud op de baan. Zo zijn er jonge kinderen te zien met doorlopers die hun eerste slagen maken op het ijs tussen de benen van hun ouders. En er worden snelle rondes gemaakt door de meer ervaren schaatsers. Ab knipt de kaartjes van de gasten die komen schaatsen, “Pas op voor het afstapje,” waarschuwt hij een aantal bezoekers. “Als er iemand valt tijdens het schaatsen, kan ik hierop blazen,” Ab haalt ter demonstratie een fluitje uit zijn zak en blaast zachtjes daarop. “Dan heb je ze stil!” Tussendoor komen bezoekers bij Ab langs om te vragen waar de schaatsen geslepen kunnen worden en of er ook chocolademelk verkocht wordt.

In de warme kantine kan ‘koek en zopie’ gehaald worden. De warme drankjes worden goed verkocht aan de schaatsers die zich even willen opwarmen. “Gister stond het zwart van de mensen”, vertelt Joost van Dolderen, voorzitter van de ijsvereniging. “Als de scholen uit zijn staat het binnen een half uur vol met iedereen die graag de baan op wil. Om vijf uur ‘s middags gaat de baan even een paar uur dicht. Er wordt eerst een half uur gezorgd voor het ijs, daarna kan er tot zeven uur geschaatst worden door leden. “Het is hartstikke leuk om op je eigen baan te kunnen schaatsen,” zegt Joost als hij vertelt over de trainingen die dan worden gegeven. Als je hem vraagt of ze een maximaal aantal bezoekers hanteren op een drukke dag, geeft Joost aan dat je daarvoor naar de baan moet kijken. “De drukte op het ijs is waar het om gaat. Het is dan geen wedstrijdbaan maar een volksfeest op het ijs.”

Ook in de ochtend is de baan in de al goed gevuld. Op de banken naast het ijs worden schaatsen aan- en uitgetrokken en ontstaan er spontane gesprekjes tussen vreemden. Er komt een weersverwachting uit de speakers, maar daar besteden de bezoekers geen aandacht aan. Het lijkt alsof niemand al bezig is met de weersverwachting van morgen en alleen maar aan het genieten is van het schaatsen. Als Joost naar de aankomende dagen kijkt en concludeert dat vandaag waarschijnlijk de laatste goede dag is om te schaatsen. “De weersverwachtingen van de aankomende dagen zijn niet gunstig voor het maken van ijs. De ideale temperatuur is minimaal min zeven en een lage luchtvochtigheid, dan hebben we binnen een kwartier anderhalve millimeter!” Die temperaturen worden echter niet verwacht voor de aankomende dagen en daarom lijkt het steeds drukker te worden op de ijsbaan.

Verslaggever Noah Paesch was donderdagmiddag op het ijs om de sfeer te proeven bij de tamelijk oude schaatsers. Daarnaast sprak hij met de voorzitter van de Amersfoortse IJsvereniging Joost van Dolderen over de ongelukken op het ijs.

Nieske Koops

Nieske Koops (1999) is een journalist die zich graag bezighoudt met maatschappelijke thema’s en daar onderzoek naar doet. Als kind was Nieske erg nieuwsgierig en vol met vragen. Na een loopbaan in de jeugdzorg heeft ze besloten het roer om te gooien. Daar heeft ze geleerd om echt naar mensen te luisteren en ze vooral te zien. De mensen die een hardere stem nodig hebben, daar wil Nieske voor spreken. Iets uitzoeken tot op de bodem is waar Nieske zich graag mee bezighoudt. Nieske studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ze houdt zich de komende tijd bezig met nieuws uitbrengen over Utrecht centrum, ze heeft zin om deze uitdaging met beide handen aan te gaan pakken. Voor vragen of tips is Nieske te bereiken via: nieske-dineke@hotmail.com