Biltse Nieuwe

Prinses Maxima Manege in Den Dolder haalt beste paarden van stal tijdens open dag

Paardenshow van de ruiters van de Prinses Maxima Manege Foto: Jil Galjé

DEN DOLDER – Zondag 24 september was de jaarlijkse open dag van de Prinses Maxima Manege in Den Dolder. De ruiters van alle leeftijden, met en zonder beperking, deden hun uiterste best tijdens de show voor publiek. Van een paardenshow tot clinic van Special Olympic kampioen Nick van Rooyen; er was genoeg te beleven op de manege.

De Prinses Maxima Manege is opgericht in 1999 en heeft geen winstoogmerk. Wat verdiend wordt met lessen, wordt besteed aan het onderhoud van de manege. De manege draait volledig op inzet van vrijwilligers. “De vrijwilligers zijn van groot belang voor de manege, zonder hen zou de manege niet bestaan.” Stelt instructeur Natalie Wollenberg. “Per ruiter hebben we twee vrijwilligers nodig die naast het paard meelopen tijdens de les. Voor het schoonhouden van de stallen en het voeren van de paarden hebben wij gelukkig veel enthousiaste vrijwilligers.”

“We denken niet in beperkingen, maar in mogelijkheden”. Dat is het motto van Carla Valkema, vrijwilliger en bestuurslid. “Op dit moment hebben wij meer dan driehonderd ruiters, waar ook mensen met een beperking tussen zitten. Onze doelstelling is integratie; validen en invaliden hebben geen aparte lessen, ze rijden juist met elkaar.” De missie van de Prinses Maxima Manege is om mensen met en zonder beperking vooruit te helpen in hun welzijn en maatschappelijke mogelijkheden door middel van paardrijlessen. Deze worden afgestemd op de wensen van de ruiter. Zo worden er prikkelarme paardrijlessen georganiseerd en kan iemand die rolstoel gebonden is toch het gevoel van paardrijden ervaren dankzij de huifbedrit.

Niet alleen de kunsten van de ruiters waren te zien tijdens de open dag, ook het nieuwe huifbed werd met trots getoond aan de toeschouwers. Deze kar met een ingebouwd bed wordt getrokken door twee paarden, waarin de ruiter tussen de ruggen van de paarden ligt. De paarden bewegen in een cadans en dat zorgt ervoor dat spieren worden bewogen zonder dat de cliënt dat zelf doet. “Door het huifbed krijgt de invalide ruiter toch het gevoel van paardrijden.” stelt Valkema.

Als spetterende afsluiter van de open dag gaf ruiter Nick van Rooyen een clinic. Van Rooyen heeft drie keer goud gewonnen op de Special Olympics in Berlijn. Valkema is enorm enthousiast over zijn komst. “Veel van onze ruiters op de manege hebben een verstandelijke beperking en het is geweldig dat hier iemand langskomt die onze ruiters inspireert in wat ze kunnen bereiken. Hij is een groot voorbeeld voor hen.”

Niet alleen probeert de manege met deze open dag nieuwe ruiters, sponsoren en vrijwilligers te werven, volgens Valkema is dit dé dag om aan iedereen te laten zien wat de ruiters kunnen en dat iedereen welkom is, met of zonder beperking.

Hieronder staat het audiofragment van verslaggever Danny Steensma als aanvullende informatie op dit nieuwsartikel. Hij interviewt bedrijfsleidster Jenneke Nijhof over het doel van de open dag van de Prinses Maxima Manege.

Jil Galjé

Jil Galjé (2006) is journalist in opleiding aan de Hogeschool Utrecht. Vanuit omgeving Zaanstad reist Jil als beginnend journalist naar Utrecht, waar ze graag te vinden is om nieuws te maken en enerverende verhalen te zoeken. Met interesses op het gebied van geschiedenis, cultuur en maatschappij, wil ze actuele onderwerpen toegankelijk maken voor de inwoners van omgeving Utrecht. Jil Galjé heeft journalistieke ervaring als hoofdredactrice bij redactie Prometheus, de schoolkrant van het Zaanlands Lyceum, waar ze jarenlang lief en leed in heeft gestoken om een krant te ontwikkelen voor de honderden lezers. Ze zou deze passie voor journalistiek graag willen doorzetten in haar verdere carrière als journalist met ambities in de krant- en mediawereld. Jil Galjé is te bereiken voor contact, nieuws- en journalistieke tips via jil.galje@student.hu.nl