Biltse Nieuwe

Steun voor Oekraïne in De Bilt gaat door

Foto: Yulia gevlucht (links) Ineke (midden) Millicent (rechts) trots poserend voor de ingezamelde kleding.

BILTHOVEN –  Terwijl elders in Nederland de hulp voor Oekraïense vluchtelingen lijkt af te nemen, is dat in De Bilt niet het geval. De Protestantse Centrumkerk in Bilthoven ontvangt nog steeds aanzienlijke steun van de lokale bevolking.

Bovendien hebben diverse kerken in de omgeving hun krachten gebundeld, zo zijn de Onze Lieve Vrouw kerk in Bilthoven en de Protestantse Gemeente De Bilt nauw betrokken bij de hulpverlening aan de gevluchte Oekraïners.

Ineke Stienstra, een van de coördinatoren in de Centrumkerk, werkt met een team van 50 tot 60 vrijwilligers om Oekraïense vluchtelingen te helpen. Ze geven niet alleen kleding en spullen, maar ook taallessen en wordt er regelmatig gekookt en gegeten. Stienstra: “In onze kerk bieden we niet alleen hulp, maar ook een warm thuis en nieuwe vrienden voor Oekraïense vluchtelingen.”

Steun voor Oekraïners blijft niet alleen in Nederland, maar wordt ook doorgevoerd tot de Oekraïners die in hun thuisland zijn achtergebleven. De verkoop van ingezamelde merkkleding heeft duizend euro opgebracht, waarvan vele tourniquets (een drukverband dat om een ledemaat aangelegd wordt om een bloeding te stoppen) zijn aangeschaft. Deze tourniquets kunnen het leven van vele Oekraïense soldaten redden.

Het is opvallend dat de steun voor Oekraïense vluchtelingen in Bilthoven nog hoog is. Tijdens een bezoek aan de kerk heerste er een levendige sfeer, waarin Oekraïense nieuwkomers druk bezig zijn met het verzamelen van dagelijkse benodigdheden. Het gaat zo goed dat Stienstra een oproep doet: “We verwelkomen nieuwe vrijwilligers met open armen; iedereen is van harte uitgenodigd om ons team te versterken. Bovendien staat er elke zaterdag tussen 11.00 uur en 15.00 uur een kraam voor degenen die graag iets willen doneren.”

Sam Brasser

Sam Brasser (2003) heeft van jongs af aan interesse in journalistiek en dus was zijn keuze voor de School voor Journalistiek een logische. Zijn passie voor sport, evenals zijn interesse in politiek en strafrecht wil hij via een objectieve blik over brengen op de lezer. Voor vragen en andere suggesties is Sam per e-mail te bereiken op: sam.brasser@student.hu.nl