Hilversum

Bewoners in de ban van wateroverlast in Hilversum-Oost

Al maandenlang kampt Hilversum-Oost met wateroverlast, wat resulteert in ondergelopen kelders. De gemeente en de lokale woningbouwvereniging erkennen het probleem, maar nemen tot op heden geen maatregelen.

29 februari Adelaarstraat –

Delen van Hilversum-Oost ervaren al maandenlang wateroverlast, hierdoor hebben de bewoners van de wijk last van kelders die vollopen met water. Dit komt onder meer door de stijging van het waterpeil. Het probleem is niet alleen hinderlijk maar er zijn ook andere problemen aan het oppervlak. Door de ondergelopen kelders zijn de bewoners gedwongen om het water weg te pompen naar de riolering, dit mag eigenlijk niet maar de gemeente heeft hiervoor een uitzondering gemaakt.

Volgens Ron Tracer, die in een van de getroffen straten woont, is er nog een probleem, namelijk dat het ook de constructie van de gebouwen aantast. Door de stijging van het grondwater ontstaan er scheuren in de muren, omdat het water als het ware tegen de kelder en de fundering aanduwt en daarmee de muren en kelder laat stijgen. Verder heeft Tracer last gekregen van schimmel in huis, dit zou voor allergische reacties, verergering van astma en luchtweginfecties kunnen zorgen.

Tracer stelt dat vanwege de droge zomers de gemeente Hilversum speciale regenpijpen met gaten in de bodem heeft geplaatst om water in de grond te laten infiltreren. Hoewel dit oorspronkelijk bedoeld was als een effectieve oplossing voor droogte, wijst Tracer er nu op dat dit juist overlast veroorzaakt, omdat het water niet meer kan ontsnappen en enkel leidt tot een stijging van het waterpeil.

De gemeente Hilversum laat weten dat het waterprobleem onder andere komt omdat Hilversum gebouwd is op zandgrond, dat neemt veel en makkelijk water op. Maar bij zandgronden zijn er vaak geen oppervlaktewateren waar het water makkelijk naar toe kan, dan heb je ook nog dat Hilversum-Oost lager ligt ten opzichte van de rest van de stad. Twee derde van het water loopt naar het oosten.

Maar wie is nu verantwoordelijk voor dit probleem? De gemeente geeft aan alles te zullen doen om het probleem op te lossen, maar benadrukt dat alle wateroverlast op privéterrein de verantwoordelijkheid is van de eigenaar. De gemeente zegt dat maatregelen om het grondwaterpeil te verlagen kostbaar zijn en niet zomaar kunnen worden uitgevoerd, verder laat ze weten dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar is om hun kelder waterdicht te maken, niet die van de gemeente.

Maar wat als je in een huurwoning woont? Hilversum-Oost is een wijk met veel woningbouwwoningen, ongeveer de helft van de woningen zijn huurwoningen en een derde van alle huizen zijn van de woningbouw. In dat geval worden de woningbouwwoningen beheert door Dudok Wonen. Dudok Wonen heeft een statement op hun website gezet dat ze voor nu niks voor de bewoners kunnen betekenen en dat de bewoners moeten wachten tot dat het waterpeil gezakt is.

Ade Kauffeld

Hallo mijn naam is Ade Kusumo Kauffeld, Ik ben 19 jaar oud en ik kom uit Arnhem. Al sinds de middelbare school ben ik erg geïnteresseerd geweest in de politiek. Ik hield mij erg bezig met actualiteiten en misstanden van de maatschappij. Ik las al vanaf dat ik 15 was de krant, dit deed ik eigenlijk alleen vanwege mijn interesse in het nieuws. Toen ik eenmaal een studiekeuze moest maken werd dat de lerarenopleiding geschiedenis, de schakelingen van het verleden en hoe dat ons huidige leven beïnvloed vind ik zeer interessant. Later kwam ik erachter dat het mij toch niet helemaal lag, het lesgeven en mensen iets nieuws delen is heel leuk, maar ik ben zelf heel onderzoekend gericht dus het leren van geschiedenis werd mij toch wat te saai. Toen was het toch heel voor de hand liggend om journalistiek te gaan studeren. Ik was eigenlijk al heel erg bezig met journalistiek door mijn bezigheden bij Indifferent, daar doe ik de communicatie en social media. Het schrijven over diversiteit of juist discriminatie zijn ook grote punten waar ik over zou willen schrijven, zelf ben ik als kind ook gediscrimineerd en door zulke verhalen alleen maar aan het licht te brengen stoppen we het normaliseren van discriminatie.