Hilversum

Groot Goois Dictee gaat strijd tegen laaggeletterdheid aan.

Voor de zevende keer op rij is het Groot Goois Dictee georganiseerd. Een initiatief van Lionsclub Het Gooi en Lionsclub Hilversum, in samenwerking met de Bibliotheek van Hilversum. Het doel van dit jaarlijks terugkerende evenement blijft onveranderd: de strijd tegen laaggeletterdheid. Echter, deze keer ligt de focus specifiek op het bieden van ondersteuning aan peuters.

Het evenement, gepresenteerd door NOS Nieuwslezer Jeroen Tjepkema van 20:00 tot 22:30, zamelt geld in voor de strijd tegen laaggeletterdheid. In Hilversum is 14% van de bevolking laaggeletterd, wat twee procent hoger is dan het landelijk gemiddelde. Dit cijfer is de laatste jaren niet afgenomen, maar juist toegenomen. Tijdens het Groot Goois dictee strijden de scholen Gemeentelijk Gymnasium en het Comenius College tegen elkaar.

Karin, wethouder van onderwijs in Hilversum, legt de nadruk op de recent samengestelde educatieve agenda, waarin taalbevordering een centrale rol speelt. De focus ligt op het vroegtijdig ondersteunen van kinderen, al vanaf de peuterspeelzaal. Ze benadrukt tevens het belang van ouderbetrokkenheid, aangezien laaggeletterdheid vaak van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het gebrek aan digitale vaardigheden wordt gezien als een consequentie hiervan, terwijl deze vaardigheden juist van essentieel belang zijn om succesvol te kunnen functioneren in de maatschappij.

Jacqueline Boerebach, werkzaam bij de bibliotheek, beschouwt het Groot Goois Dictee als vanaf dag één als een succes. Ze benadrukt: “We zien dat er bij de jeugd een bepaalde taalarmoede heerst en dat de woordenschat de afgelopen jaren behoorlijk is afgenomen.” Het doel is om iedereen in staat te stellen deel te nemen, wat zij ‘de sociale en digitale inclusie’ noemt. De bibliotheek richt zich specifiek op het bevorderen van leesvaardigheid bij jonge kinderen door middel van initiatieven zoals het plaatsen van grote leespalen, waarmee kinderen op speelse wijze leren lezen. Volgens Anton Gathier, secretaris bij Lionsclub Hilversum, dient het Groot Goois Dictee om bewustwording te creëren over laaggeletterdheid. Het evenement, levert jaarlijks tussen de vijf a vijftien duizend euro op.

Als klap op de vuurpijl heeft het Comenius College de overwinning binnengehaald, met een indrukwekkend verschil van 9 punten ten opzichte van het gymnasium. Rendy van Halen, de trotse winnaar, neemt de beker mee naar huis. Hij deelt verrast mee dat dit zijn eerste overwinning is, een triomf die hij nooit had durven verwachten.

Sasha Rammelt

Hoi, ik ben Sasha. Ik ben 18 jaar oud en ik kom uit Zutphen. Ik studeer momenteel journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht, waar ik het overigens heel erg naar mijn zin heb! Ik vind het leuk om betrokken bij de samenleving te zijn en volg het nieuws daarom ook regelmatig. Een van mijn grote hobby's is lezen en vind ik het leuk creatief bezig zijn, daarom is het dan ook mijn droom om later bij een tijdschrift te werken.