Houten

Samenwerking ING-Amsterdam en Stichting Present Houten zorgen voor twee geslaagde bijeenkomsten voor eenzame Houtenaren

Donderdag 30 november, in het buurthuis Het Lokaal, was de tweede inzet-dag van ING Amsterdam. Samen met Stichting Present Houten hebben zij zich twee dagen ingezet voor eenzame mensen in Houten.

ING-medewerkers krijgen twee MVO-dagen, Maatschappelijke Verantwoordings- Ontwikkelingsdagen, om zich maatschappelijk in te zetten. Een van de ING-medewerkers, Annebel Abels, accountmanager Private Banking & Wealth Management, woont in Houten en was degene die met het idee kwam om iets te doen voor de Houtense gemeenschap. Annebel heeft toen contact opgenomen met Stichting Present Houten. Joline Kortleven-de Bruijn, projectcoördinator van Stichting Present heeft toen de taak van de organisatie opgenomen. Samen hebben zij ervoor gezorgd dat deze bijeenkomsten tot stand zijn gekomen.

De ING-medewerkers hebben voor de gasten van de bijeenkomst een uitgebreide lunch voorbereid, mede mogelijk gemaakt door een sponsoring van Albert Heijn het Rond. Stichting Present is enorm blij met deze sponsoring, omdat zij voor dit soort initiatieven maar voor 15% gesubsidieerd worden door de gemeente Houten. De ING-medewerkers hebben met de gesponsorde producten voor alle aanwezigen pannenkoeken en broodjes gemaakt. Tijdens en na de lunch was er tijd voor de ING-medewerkers en de gasten om met elkaar te praten en spelletjes met elkaar te doen, om elkaar zo beter te leren kennen.

Joline verteld dat de doelgroep waar zij dit voor doen vaak mensen zijn die weinig tot geen naasten/contacten hebben om dit soort dingen regelmatig te doen. Daarom is Stichting Present enorm dankbaar dat er organisaties, zoals de ING, zich voor dit soort dingen willen inzetten. Joline verteld dat de bezoekers van de dagen enorm enthousiast waren over hoe het verlopen was.

Niet alleen voor de gasten was het een succes, maar ook voor de ING-medewerkers. Joline vindt het belangrijk dat deze mensen uit verschillende hoeken van de maatschappij elkaar beter hebben leren kennen. “Het zorgt voor meer verbinding met elkaar.” Verteld ze. Joline hoopt dan ook dat er meer organisaties zullen zijn die zich voor dit soort dingen willen gaan inzetten en doet ook een oproep naar mensen om meer vrijwilligers werk te gaan doen.

Audio door Bas van Schaik

Jesse van Zijp

Jesse van Zijp (2002) is eerstejaarsstudent bij de School voor Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid wil hij de onderzoeksjournalistiek in en documentaires maken over maatschappelijke problemen. Jesse streeft naar het vinden van authenticiteit en een stem geven aan gemarginaliseerde groepen in de samenleving. Door deze studie te volgen wilt hij zijn vaardigheden in het creëren van journalistieke producties ontwikkelen.