Het heeft weer gevroren en daarom zijn deze week de strooiwagens in heel het land ingezet om de wegen weer begaanbaar te maken. Ook in Houten is het kwik tot onder de nul gezakt, en heeft de gemeente besloten om strooiwagens weer op pad te sturen. Het is voor het eerst dit jaar dat de wagens worden ingezet. Maar hoe verloopt zo’n operatie eigenlijk? Ik praat met Willem Zwambag, de gladheidcoördinator van de gemeente Houten.
‘Hier in de gemeente Houten hebben we 8 wagens: 3 voor de fietspaden, 4 voor de autowegen en 1 voor de bushaltes.’ Ook vertelt hij dat de doorgaande wegen, zoals de Rondweg en De Koppeling, als eerst worden gestrooid. Maar ook belangrijke fietsroutes en bushaltes worden vroeg op de ochtend ijsvrij gemaakt. De wandelpaden worden normaal niet gestrooid, maar zoals Willem vertelt: ‘Als het heel koud is en de kou ook lang aanhoudt, strooien we ook de wandelpaden zodat de ouderen wel gewoon naar de supermarkt kunnen.’ In totaal zijn ze 3 uur bezig om alle belangrijke wegen en paden te strooien.
Het strooien gebeurt vaak voor de ochtend- of avondspits omdat er gestrooid moet worden voordat het echt glad wordt en zodat het zout al goed ingereden is voordat het echt druk wordt. Willem: ‘De eerste auto’s zijn, nadat er gestrooid is, vaak degenen die het meest moeten uitkijken, want dat zijn de auto’s die het zout moeten inrijden.’ Altijd blijven opletten dus. Het is misschien de eerste keer dit seizoen dat er gestrooid moest worden, maar zeker niet de laatste.
Robin Qasem vraagt aan Willem Zwambag hoe er wordt bepaald wanneer er gestrooid moet worden.