Houten

Houtense BIJzaken ruilt tuintegels voor boompjes

Ronald Verbeek laat een van de eerdere projecten van Houtense BIJzaken zien foto: Bibi Wit

HOUTEN- Inwonersinitiatief Houtense BIJzaken kondigde een actie aan waarbij inwoners van Houten op 23 maart hun weggehaalde tegels kunnen inruilen voor een maximaal aantal van vijf boompjes. Hoewel dit voor veel mensen misschien onbekend is heeft het weghalen van tegels wel degelijk effect op het milieu.

Voordelen

Waarom het weghalen van je tuintegels zo goed is weet Marah van Andel, student bos- en natuurbeheer. ‘Eigenlijk is het goed voor heel veel verschillende aspecten van de natuur. Zo kan het water bijvoorbeeld via de grond wegstromen in plaats van via het riool en dat zorgt dan dus ook voor minder droogte in de grond en minder overlast bij hevige neerslag.’ Volgens Marah zal het daarnaast ook minder lang warm blijven op zomerse dagen. De tegels nemen namelijk de warmte op en stoten dat ook weer af waardoor het minder snel kan afkoelen. ‘Naast die andere dingen is het ook gewoon heel goed voor de biodiversiteit in het gebied waar de tegels worden weggehaald. Waar je verschillende nieuwe gewassen plant komen vaak ook meer insecten en die gaan dan door met het verspreiden door bestuiving’, aldus Van Andel.

BIJzaken

Houtense BIJzaken is oorspronkelijk een groep vrijwilligers die zich inzetten voor de omgeving van de bij. ‘Dat houdt in dat je iets plant waar de bij van kan leven en als het even kan ook nog nestgelegenheid biedt. Dat doen we door gras om te vormen tot bloemenvelden en biodiverse minibosjes aan te leggen’, vertelt coördinator Ronald Verbeek. Toch gaat het bij de tuintegel actie niet alleen maar over de bijen. ‘We proberen dus de biodiversiteit te verbeteren maar dat is heel lastig.’ Volgens Verbeek roept de vraag om bomen in je tuin te planten best veel weerstand in mensen op. ‘Mensen zijn meteen bang voor hun uitzicht of nog wel duizend andere redenen waardoor het niet lukt’, aldus Verbeek. ‘Door het gratis uitdelen van de boompjes vergroot je toch de belangstelling’.

Actie

Het is het derde jaar dat Houtense BIJzaken deze actie organiseert dus er is zeker animo voor. ‘Vorig jaar stonden er om 10:00 al mensen in de rij en aan het einde van de dag hadden we zo’n 800 boompjes uitgedeeld’, zegt Verbeek. Ook de feedback die de groep krijgt is meestal positief, de groep heeft inmiddels al vijftig leden. ‘Als je nu een actie inroostert zijn er meestal een stuk of tien mensen echt aanwezig om bijvoorbeeld te planten.’

NK tegelwippen

Houtense BIJzaken is niet de enige organisatie die zich bezig houdt met het aanmoedigen van mensen om hun tuin tegel vrij te maken. Zo wordt elk jaar landelijk het NK tegelwippen georganiseerd. Tijdens dit NK strijden Nederlandse gemeentes voor wie de meeste tegels gewipt heeft. De gemeentes worden op inwonersaantal ingedeeld in de groepen groot, middel of klein. De prijzen in 2023 waren voor de gemeentes Arnhem, Vlaardingen en Halderberge.

De tegels

De tegels die mensen inleveren worden allemaal opgehaald door een aannemer en daarna verwerkt. ‘Voor de volgende actie gaan we de tegels hergebruiken als een insectenhotel maar daar is het nu nog te nat voor’, vertelt Ronald Verbeek.

Bibi Wit

Hoi! Ik ben Bibi Wit, eerstejaars student journalistiek aan de HU. Ik kom oorspronkelijk uit de regio Hoorn maar nu in het mooie Utrecht. Mijn interesses liggen bij cultuur en politiek, heeft u een leuk nieuwtje of een mooi verhaal voor me? Ik ben te bereiken op mijn email: bibi.wit@student.hu.nl