Factcheck: Kan Uv-licht van nagellakdrogers DNA beschadigen en kanker veroorzaken?

Op 17 januari 2023 verscheen er een artikel in het dagblad Nature Communications waarin beweerd wordt dat het Uv-licht van nagellakdrogers schadelijke DNA-veranderingen en kanker kan veroorzaken. Het artikel is op basis van een onderzoek verricht door de Universiteit van Californië. Dit onderzoek gaat over het effect van UV-nagellampen op de fysiologie en mutaties van zoogdiercellen. Er zijn zorgen over de mogelijke schadelijke effecten van de lampen op de huid en DNA-schade.

In de tussentijd hebben zowel nieuwsmedia, NOS en RTLnieuws, als NPO Nieuwsuur deze kwestie aangekaart. Het volgende staat onder andere vermeld in het artikel van Nature Communications. ‘Blootstelling aan Uv-licht van nagellampen leidt tot verhoogde niveaus van reactieve zuurstofsoorten (ROS), wat overeenkomt met schade aan DNA en mitochondriale disfunctie.’ Het artikel benadrukt de mogelijke risico’s van blootstelling aan UV-nagellampen en suggereert dat voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen om de blootstelling te minimaliseren, gezien de potentiële schade aan de huid en het DNA.

Hoe zit het nou precies? – nagellakdrogers

Nagellakdrogers komen in twee soorten. Een van de soorten is de UV/LED nageldroger. Hiermee kan gewone nagellak gedroogd worden maar ook gel nagellak, dit is type nagellak wat met de Uv-lamp langer en beter blijft zitten. De manier van drogen met een UV/ledlamp is sneller en effectief. De gel nagellak wordt hard en blijft langer zitten. In elke nagelsalon worden deze lampen gebruikt.

Hoe zat het onderzoek in elkaar?

De onderzoekers van het artikel uit Nature Communications druppelden zowel menselijke cellen als muizencellen in kweekschaaltjes en plaatsten deze elke 20 minuten onder de Uv-lamp. Hiermee stelde zij deze cellen bloot aan de straling van de lampen. Er bleef niet veel van de cellen over, ongeveer 30% stierf. De cellen die het wel overleefde muteerde tot een celvariant waarvan is aangetoond dat het kanker veroorzaakt.De schade was vergelijkbaar met de schade die mensen hebben met melanoom, een vorm van huidkanker.

Conclusie

Nature Communications claimt in hun artikel dat nagellakdrogers er werkelijk voor kunnen zorgen dat er schade aan de huid en op het DNA kan worden verricht en hierbij de kans op kanker vergroot wordt. De claim is voor een groot gedeelte waar. Inmiddels is het namelijk algemeen bekend dat UV-straling schade veroorzaakt. Echter, de wetenschappers deden het onderzoek in een laboratorium Het is een feit dat cellen in een laboratorium kwetsbaarder zijn voor schade dan cellen op de hand van een mens. Ook werden de cellen in het lab blootgesteld aan de Uv-straling voor 20 minuten, terwijl in de nagelsalon of thuis, de handen ‘maar’ een paar minuten onder lamp zitten.

Dat de celbeschadiging zorgen met zich meebrengt bewijst dus nog niet dat Uv-lampen ook daadwerkelijk kanker kunnen veroorzaken. Er is tot nu toe geen direct gevaar voor mensen aangetoond. Omdat de experimenten niet op mensen zijn uitgevoerd kan dus nog niet met zekerheid gezegd worden dat deze claim volledig waar is en het gebruiken van een UV/ledlamp op lange termijn schade aanricht.

‘Er kan een betrouwbaarder onderzoek plaatsvinden door een aantal cliënten te volgen. Meestal vullen mensen na drie of vier weken hun nagels weer op, dus moeten zij weer langs de nagelstudio en onder de lamp’, vertelt Sahar Waise, huidtherapeut en eigenaar Skintherapie Hoofddorp.

‘Het is ook mogelijk dat in de tussentijd de huid herstelt. Op basis van een langduriger onderzoek, door precies te tellen hoe lang de nagels gemiddeld onder de lamp zitten, kan er op een meer accuraat manier onderzocht worden wat voor schade de uv-straling op een hand heeft’, voegt Waise toe.

‘Om vast te kunnen stellen dat de nageldrogers inderdaad kankerverwekkend zijn, is aanvullend onderzoek nodig’, zeggen de Amerikaanse onderzoekers.

Het aanschaffen van een droger wordt wel gestimuleerd door de markt. Zo zijn drogers vaak in de aanbieding en bevatten geen waarschuwende tekst op de verpakking als; ‘Let op! Mogelijk kankerverwekkend’.

‘Dit vind ik heel dubbel, ik ben van mening dat overal diep ingegaan wordt. Mits wetenschappelijk onderzoek aantoont dat dit werkelijk schadelijk is voor de huid, vind ik alle voorzorgsmaatregelen overdreven. Tot die tijd kan er beter niet te veel aandacht gericht worden op de leveranciers maar meer op de voorlichting voor gebruikers. Cliënten moeten bewuster worden van de gevolgen en daarmee zelf keuzes maken. Wanneer er dan minder nagellakdrogers gekocht worden, zal zo de verkoop ook achteruitgaan’, aldus Waise.

KWF-kankerbestrijding raadt iedereen aan om in ieder geval het gebruik van nageldrogers te beperken. ‘Hetzelfde geldt voor zonnebank studio’s. Hierover wordt ook verteld dat het schadelijk is voor de huid. Maar de keuze ligt bij de client, of die wel of niet. Het verbieden van de nageldrogers is geen optie, het lijkt mij beter om een nieuw product wellicht zonder uv-straling op de markt te zetten’.

Over de auteur

Parwin Ziyadkhanli

Parwin Ziyadkhanli (2004), journalist.