Het Grootste Museum van Nederland breidt uit

Museum Catharijneconvent, initiatiefnemer van Het Grootste Museum van Nederland

Het Grootste Museum van Nederland, een vereniging van gebedshuizen die zich open stellen voor publiek, blijft groeien. Afgelopen maandag trad ook de grootste moskee van Nederland, de Ulu Moskee in Utrecht, toe tot Het Grootste Museum van Nederland. Daarmee telt het genootschap momenteel 22 gebedshuizen.

2017 was het jaar waarin het rijksmuseum voor de kunst en het erfgoed van het christendom, ofwel het Catharijneconvent, het Grootste Museum van Nederland opende. De Ulu Moskee in Utrecht voegde zich zoals gezegd als laatste bij. ‘In het buitenland is het heel normaal indrukwekkende gebedshuizen te bezoeken, maar in Nederland loopt men er geregeld aan voorbij’, zo beaamt het Catharijneconvent.

De 22 locaties die men kan bezoeken liggen verspreid door heel Nederland. Er stond al een moskee op de lijst, maar daar is nu dus een tweede bijgekomen. Naast de vele kerken en het de twee moskeeën beslaat de lijst ook nog twee synagogen en een tempel.

Natuurlijk zit er ook een reden achter het ontstaan en voortbestaan van Nederland’s grootste museum. Hierover meer in de volgende reportage waarin verslaggever Sam Omlo in gesprek gaat met onder meer Douwe Wigersma, werkzaam bij Catharijneconvent, en voormalig medewerker en huidig vrijwilliger bij de Domkerk in Utrecht Egbert Rotscheid.

Sam Omlo

Sam Omlo (22) is student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij brengt mensen samen door maatschappelijke onderwerpen voor eenieder relevant te houden. Zijn voornaamste doel is om het bewustzijn van de Nederlander te vergroten. ‘Waar mensen de handen ineenslaan, ontstaat begrip voor elkaar.’