Zijn de dijken van nu nog wel goed genoeg voor de toekomst

In de podcast ‘koffiedik’ kijken we naar Nederland in het jaar 2050. In 2050 is de watersnoodramp bijna honderd jaar geleden en blikken we daardoor terug naar de watersnoodramp en vervolgens kijken we de toekomst in hoe we Nederland droog kunnen houden.

De watersnoodramp was een gebeurtenis die we nooit meer willen beleven. Daarom is het van groot belang dat de dijken goed genoeg onderhouden worden of zelfs beter worden gemaakt zodat Nederland droog blijft. Een van de oplossingen die direct is gekomen na de ramp zijn het verhogen van de dijken en in Zeeland, Noord-Brabant en een klein stukje van Zuid-Holland zijn de Deltawerken gemaakt. De Deltawerken zijn een verdedigingssysteem ter bescherming tegen het hoogwater. Ook zijn er nog andere oplossingen gekomen om Nederland te beschermen tegen het water. ‘De dijken worden stevig gemaakt door de stenen die er omheen zitten, ook mogen er geen bomen op groeien want dan zouden de wortels voor grote schade kunnen zorgen. Er wordt nu ook gekeken naar het opspuiten van eilanden voor de kust zodat er minder water naar het land toegaat, zo kan het water een beetje tegengehouden worden en breekt het meer de hoge golven’, aldus Inez Flameling.

In het watersnoodmuseum kan je goed zien wat voor impact de watersnoodramp uit 1953 had. Bij deze ramp zijn veel mensen overleden en was de schade enorm. In het museum vind je niet alleen wat er allemaal is gebeurd tijdens de ramp maar ook wordt daar nagedacht over de toekomst zodat dit nooit meer opnieuw gebeurt.

Hieronder kan je luisteren naar de reportage met Inez Flameling, zeebioloog en Tim, coördinator van het watersnoodmuseum.

Ruben van der Windt

Ruben van der Windt is achttien jaar oud, en is student aan de Hoge school Utrecht journalistiek. Zijn interesse ligt vooral bij het voetbal maar bij journalistiek liggen zijn interesses een stuk breder. Verder is hij erg enthousiast en schrijft hij graag verhalen. Contactgegevens: E-mail: ruben.vanderwindt@student.hu.nl