Hoe maak je als schrijver de meeste kans bij een uitgeverij?

De afgelopen jaren heeft Nederland met verschillende campagnes het lezen van boeken door de Nederlandse bevolking bevorderd. Volgens Stichting Lezen, zijn er sinds de coronacrisis meer mensen boeken gaan lezen. Hierbij komt kijken dat ook steeds meer mensen zelf verhalen schrijven. Waar kan je als beginnende schrijver het best rekening mee houden om zo de meeste kans te maken dat een uitgeverij jouw boek wilt uitgeven?

Als aspirant-schrijver is het pad naar publicatie vaak niet zonder drempels. Uitdagingen en obstakels komen hierbij kijken. Er zijn manieren om de kansen te vergroten en de aandacht van een uitgeverij te trekken. De basis van een succesvolle publicatie is een goed geschreven manuscript. Besteed tijd aan het perfectioneren van het verhaal, ontwikkel boeiende personages en zorg voor een meeslepende verhaallijn.

Noëlle Zeeuwe, een twintigjarige studente uit Amsterdam, begon twee jaar geleden met het schrijven van haar boek. Ze schreef Killer Party; een moordend mysterie. Zeeuwe heeft met meerdere uitgeverijen contact opgenomen maar dat was geen succes. ‘Ik heb naar verschillende uitgeverijen mijn manusscript gestuurd, het duurde vreselijk lang voordat ik antwoord kreeg. Vijf tot zes maanden en van een heleboel heb ik anderhalf jaar later, nog steeds geen reactie gekregen’, vertelt Zeeuwe. Uiteindelijk heeft ze ervoor gekozen om het boek zelf via Amazon Kindle Direct Publishing te publiceren.  ‘Het was moeilijk om als debutant bij een uitgeverij terecht te komen’, aldus Zeeuwe.

Daphne Leeraar, manuscript beoordelaar en vormgever boeken van uitgeverij Boekscout, reageert hierop. ‘Ja dat klopt inderdaad wel, in het algemeen is het behoorlijk druk bij uitgeverijen. Bij ons is de gemiddelde wachttijd acht tot tien weken. We kijken niet alleen naar de samenvatting of de eerste paar pagina, we nemen het echt wel in zijn geheel door. We proberen bij elk manuscript een indruk te krijgen. Dat zorgt er wel voor dat de wachttijden wat oplopen’.

Een aspect wat soms nog vergeten wordt is de proffesionele online aanwezigheid. In deze tijd is dit onmisbaar. Creëer bijvoorbeel en website of een sociale media account. Wees hier actief op en promoot het boek. Dit kan men doen door bijvoorbeeld regelmatig updates te delen over het schrijfproces. Dit toont uitgevers de toewijding en interesse van schrijvers in het promoten van hun werk. Het belangrijkste is om tijdens het proces geduldig te blijven en ook te kunnen leren van eventuele afwijzingen. Succes komt niet altijd snel.

Bekijk in onderstaande reportage de interviews met manuscript beoordelaars Josje Wijnand en Daphne Leeraar van uitgeverij Boekscout.

Parwin Ziyadkhanli

Parwin Ziyadkhanli (2004), journalist.