Baanbrekers: Meeluisteren met een Foley-artiest

Beeld: Mick van Dijk

In het kader van de rubriek ‘Meeluisteren met…’ uit de podcast ‘Baanbrekers’ luisteren we elke aflevering mee met een niet-alledaags beroep. Deze week zijn dat Foley-artiest Jeroen Nadorp en geluidstechnicus Robin van der Heiden van Bob Kommer studio’s.

Foley-artiesten zijn verantwoordelijk voor de geluidseffecten bij films en animaties. Deze effecten worden vaak live opgenomen tijdens het kijken van de film, dit om te zorgen dat de geluidseffecten zo goed mogelijk synchroon lopen met het beeld.

“Mensen denken bij Foley vaak aan aluminiumfolie, maar daar heeft het niets mee te maken” aldus Nadorp. De naam Foley  komt namelijk van de Amerikaan Jack Foley, hij was een geluidseffectartiest die leefde tussen 1891 en 1967. Hij was betrokken bij de opkomst van de filmindustrie in zijn toenmalige woonplaats Bishop (CA), zo heeft hij bijvoorbeeld locaties gescout voor het schieten van producties. Dit leidde weer tot werk bij Universal Studios als stuntman en stomme film regisseur.

Vanaf midden jaren ’20 van de vorige eeuw kwam geluid in films op, Jack Foley wordt geprezen om het ontwikkelen van een methode om voor het eerst live geluidseffecten toe te voegen aan films. Hij heeft meegewerkt aan verschillende hele bekende films zoals onder andere The Phantom of the Opera (1925), Dracula (1931) en Spartacus (1960), Hij bracht deze films tot leven door het toevoegen van alledaagse geluiden zoals voetstappen, kauwen, of geklop op hout.

Historisch gezien is Foley een belangrijk onderdeel van een heleboel producties en nog altijd wordt het veel gebruikt, al is de markt tegenwoordig niet zo heel groot. In Nederland zijn er maar een aantal bedrijven die Foley aanbieden en vaak bieden ze het als service naast andere werkzaamheden. “De markt in Nederland is gewoon niet groot genoeg, dus als we alleen Foley zouden doen kunnen we daar niet van rondkomen.” Aldus Jeroen Nadorp.

Beluister hieronder de reportage over Foley-artiesten:

Daarnaast nog meer weten? Kijk deze reportage van Willem Wever over dit onderwerp: https://www.zapp.nl/programmas/willem-wever/gemist/POMS_KN_15700177

Mick van Dijk

Ik ben Mick van Dijk (23). Ik ben student Journalistiek aan de Hogeschol Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding tot mediavormgever afgerond. Als kind was ik altijd al nieuwsgierig en een enorme fan van sport en dan vooral voetbal. Het lijkt mij hartstikke leuk om als journalist in de sportwereld terecht te komen. Wedstrijdverslagen lijken mij supertof om te maken, maar ik denk ook dat ik het top vind om diep in de achtergrondverhalen te duiken.