De toekomst van vlinders in Nederland

Komende zaterdag 2 maart is het nationale vlinderdag, dit jaar staat de dag in het teken van de ‘Toekomst voor Natuur’, met name het bevorderen van de overlevingskansen van vlinders in ons land.

Als het gaat om klimaatverandering heeft dit een grote impact op de vlinders in Nederland. Vlinders zijn volgens de Vlinderstichting erg gevoelig voor veranderingen in temperatuur en habitatverlies. Hierdoor zijn vlinders een goede maatstaf voor ecologische veranderingen in ons land.

Een groot onderdeel van klimaatverandering is de opwarming van de aarde. Dit zorgt ervoor dat sommige vlinders uit andere landen het juist aantrekkelijker vinden om naar ons toe te komen maar ook voor sommige soorten om ons land juist te verlaten, omdat het niet meer het koude habitat is dat ze nodig hebben.

Ook worden de regenbuien en droogte door klimaatverandering steeds erger, dit brengt de beschikbare habitatten voor vlinders ook in gevaar door bijvoorbeeld overstromingen die larvale habitatten vernietigen. Ook de droogte zorgt ervoor dat de voedselbronnen voor zowel vlinders als libellen erg verminderen.

De vlinderstichting onderneemt verschillende acties en projecten om deze gevolgen tegen te gaan. Helaas is klimaatverandering een groot begrip en is dit niet in één keer op te lossen is, maar wel is de vlinderstichting bezig om de habitatten van vlinders zo veel mogelijk te beschermen, bijvoorbeeld door samen te werken met Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat om voedingsbronnen voor vlinders te plaatsen en natuurgebieden te beschermen tegen verstedelijking.

Ook geeft de vlinderstichting verschillende lezingen om mensen te kunnen informeren over de dingen die ze zelf kunnen doen. Zo kunnen mensen bloemen en planten in hun tuin plaatsen die gunstig zijn voor vlinders en de biodiversiteit op die manier vergroten.

Om ons meer te vertellen over de klimaatverandering en de toekomst van vlinders schoof ecoloog en projectleider bij de vlinderstichting Kars Veling aan via een videoverbinding tijdens onze TV-uitzending. Bekijk het interview hieronder:

Femke Eelderink

Mijn naam is Femke Eelderink, ik zet me in om taboes te doorbreken en maatschappelijke onderwerpen aan het licht te brengen, dit doe ik momenteel met veel plezier voor de omroep OnAir.