Minder OV-gebruik: Economische gevolgen en perspectieven

Minder OV-gebruik: Economische gevolgen en perspectieven

Bron: Flickr, Fotograaf: Rob Dammers

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie in 2019 is het openbaar vervoer (OV) wereldwijd een van de meest getroffen sectoren. Het aantal passagiers dat het OV gebruikt, is drastisch afgenomen. Deze vermindering heeft niet alleen gevolgen gehad voor de volksgezondheid, maar heeft ook diepe economische gevolgen gehad voor de OV-zone en de bredere economie.

Volgens recente gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werd er in 2023 maar liefst 1,1 miljard keer ingecheckt in het openbaar vervoer, wat een stijging van 15,5 procent betekent ten opzichte van 2022. Deze stijging wijst op een voorzichtig herstel van het OV-gebruik na de zware klappen van de pandemie. Ondanks deze toename blijft het aantal check-ins echter nog steeds 13,2 procent lager dan in 2019, het jaar voordat de coronapandemie begon. Deze statistieken tonen de impact van de pandemie op het OV-gebruik.

Jan van Selm, directeur van het samenwerkingsverband DOVA (Dagelijks Openbaar Vervoer Autoriteit), benadrukt de ernst van de situatie: “. Vervoersbedrijven worden geconfronteerd met dalende inkomsten, terwijl de kosten hoog blijven.” De economische impact van minder OV-gebruik is veelzijdig. Ten eerste heeft het directe gevolgen voor OV-bedrijven, die onder andere hun dienstregelingen hebben moeten aanpassen. Daarnaast heeft het ook indirecte effecten op de bredere economie. Minder mensen die het OV gebruiken betekent minder passagiers die onderweg zijn naar werk, winkels, restaurants en andere commerciële locaties. Dit kan leiden tot een daling van de omzet voor bedrijven in stadscentra en winkelgebieden.

Toch benadrukt van Selm het belang van voortdurende ondersteuning en investeringen vanuit de overheid om de OV-sector te helpen bij het overwinnen van deze uitdagende periode. “De overheid steunt deze bedrijven al sinds 2020 maar de voorwaarde was wel dat er geen winst gemaakt mocht worden. Het gevolg daarvan is dat er dan ook geen geld is geweest voor eventuele investeringen. Het is dus van groot belang dat die extra overheidsbijdrage de komende jaren 300 miljoen per jaar is om de bedrijven weer te laten groeien.”

Over de auteur

Sophie van der Burg

Mijn naam is Sophie van der Burg (19) en ik kom uit Almere. Ik ben student Journalistiek aan de HU in Utrecht. Hiervoor ben ik aan vwo begonnen, maar ik heb toch besloten om te stoppen en aan de opleiding Journalistiek te beginnen. Later zie ik mijzelf werken op een grote redactie of ben ik teksten aan het schrijven over belangrijke maatschappelijke onderwerpen, ik hoop dit te kunnen combineren met reizen. In mijn dagelijks leven ben ik uiteraard veel bezig met journalistiek, maar hiernaast hockey ik ook veel.