De impact van een vermissingszaak: “Dit is funest voor de achterblijvers”

De impact van een vermissingszaak: “Dit is funest voor de achterblijvers”

Tien jaar na de verdwijning van Hanno van Mil blijft zijn lot een onopgelost raadsel. Op een normale ochtend in april 2014 vertrok de 47-jarige Amersfoorter van huis en is sindsdien spoorloos. Ondanks uitgebreide zoekacties en media-aandacht, blijft zijn lot onbekend.

De familie van Van Mil leeft al een decennium in onzekerheid. Zijn zus heeft op nationale televisie in 2017 haar vermoedens geuit over een mogelijk misdrijf, omdat er geen aanwijzingen waren dat haar broer zelfmoord zou plegen. Hij zou die dag met de auto naar een congres in Driebergen gaan, maar daar kwam hij nooit aan. Zijn auto werd later teruggevonden bij de Pyramide van Austerlitz. De sleutels en telefoon van Van Mil lagen nog in die auto.

“Hoe kan dat?”, vraagt misdaadverslaggever Peter R. de Vries zich af tijdens een uitzending van KRO Kruispunt. “Die man ging naar zijn werk. Hij had een afspraak, er was niets aan de hand. Geen gedoe, geen problemen, geen schulden, geen ruzies. En die man komt niet op zijn werk aan, en is verdwenen. En blijft weg…”

De omstandigheden rondom Van Mils verdwijning hebben geleid tot speculatie en vragen, ook onder journalisten zoals Peter R. de Vries. Hij benadrukt het raadselachtige karakter van de zaak en de emotionele tol die het opeist van de achterblijvers. “Het is vreselijk voor die mensen, ook na verloop van jaren. Hun verstand zegt: hij of zij leeft niet meer, die moet dood zijn. Maar er is nog altijd die halve procent twijfel of hoop dat er misschien toch nog iets anders aan de hand is.”

De onopgeloste verdwijning van Hanno van Mil werpt niet alleen een schaduw over zijn eigen leven, maar laat ook een blijvende indruk achter op degenen die hem kenden en op de maatschappij als geheel. Maar hoe ga je om met rouw in zo’n situatie? En hoe betrokken raak je als journalist bij zo’n zaak? Journalist Iris van den Boom en rouwexpert Ellen Brokx vertellen hier meer over in het onderstaande fragment:

*Gebruikte muziek in reportage: Mysterious Short Classical Theme by TheoJT & Emotional Sad Atmosphere with Piano and Violin by UNIVERSFIELD

Over de auteur