Jongeren in de Vrijwilligerssector

Bron: Pixabay

In een wereld waarin tijd schaars is en persoonlijke prioriteiten hoog op de agenda staan, is vrijwilligerswerk niet altijd het eerste waar jongeren aan denken. Toch zijn er overal ter wereld jonge mensen die zich inzetten voor vrijwilligerswerk, en hun motivaties zijn vaak veelzijdig en diepgaand. Laten we eens dieper ingaan op de wereld van jongeren in de vrijwilligerssector, en de kracht van hun motivatie verkennen.

Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is er een verschuiving zichtbaar in de betrokkenheid bij vrijwilligerswerk, met name onder jongeren en 75-plussers. In 2021 meldde slechts 31% van de jongeren tussen de 15 en 35 jaar dat ze zich als vrijwilliger hadden ingezet, in vergelijking met 42% twee jaar eerder. Dit suggereert dat er mogelijk veranderingen zijn in de manier waarop jongeren betrokken raken bij vrijwilligerswerk, en dat er wellicht nieuwe benaderingen nodig zijn om hun interesse en participatie te stimuleren.

Een recent onderzoek van Movisie, een Nederlandse organisatie die zich richt op sociale vraagstukken, geeft aandacht aan de motivaties achter het vrijwilligerswerk van jongeren. Volgens dit onderzoek zijn er verschillende factoren die jongeren aanzetten tot vrijwilligerswerk. Een van de belangrijkste drijfveren blijkt de behoefte aan persoonlijke ontwikkeling te zijn. Jongeren zien vrijwilligerswerk vaak als een kans om nieuwe vaardigheden te leren, zoals leiderschap, communicatie en teamwerk. Bovendien biedt vrijwilligerswerk jongeren de mogelijkheid om waardevolle relaties op te bouwen en nieuwe mensen te ontmoeten buiten hun gebruikelijke sociale kringen.

Natuurlijk ervaren jongeren ook uitdagingen als ze vrijwilligerswerk willen doen, zoals het vinden van tijd, financiële beperkingen en het zoeken naar activiteiten die bij hun interesses passen. Toch zullen jongeren naar verwachting een belangrijke rol blijven spelen in de toekomst van vrijwilligerswerk. In een tijd waarin individualisme vaak overheerst, biedt vrijwilligerswerk jongeren de kans om verbinding te maken met anderen en een positieve invloed uit te oefenen op hun omgeving.

In de audioreportage van redacteur Sophie van der Burg wordt er dieper ingegaan op dit onderwerp.

Sophie van der Burg

Mijn naam is Sophie van der Burg (19) en ik kom uit Almere. Ik ben student Journalistiek aan de HU in Utrecht. Hiervoor ben ik aan vwo begonnen, maar ik heb toch besloten om te stoppen en aan de opleiding Journalistiek te beginnen. Later zie ik mijzelf werken op een grote redactie of ben ik teksten aan het schrijven over belangrijke maatschappelijke onderwerpen, ik hoop dit te kunnen combineren met reizen. In mijn dagelijks leven ben ik uiteraard veel bezig met journalistiek, maar hiernaast hockey ik ook veel.