Fatbike-fabrikanten presenteren plan om overlast tegen te gaan

Fatbike-fabrikanten presenteren plan om overlast tegen te gaan

AMSTERDAM – De fatbikes staan bekend om hun brede banden en hebben inmiddels de elektrische fietswereld in Nederland veroverd. De fietsen brengen alleen ook wat risico’s met zich mee. Zo zorgen ze voor aardig wat ongelukken en bovendien rijden ze vaak ook te snel. Chinese fabrikanten zorgen voor illegale fatbikes in ons land die soms al de 50 kilometer per uur kunnen aantikken, zonder dat ze überhaupt opgevoerd zijn. De grootste fatbike-fabrikanten van Nederland presenteren een plan om de overlast van de fietsen tegen te gaan.

Het grootste probleem van de fatbikes zit hem dus eigenlijk in de snelheid. De fietsen zijn makkelijk op te voeren en er worden illegale gashendels opgezet, waardoor trappen soms niet eens meer nodig is. De fatbike wordt van origine geleverd met een snelheid van 25 kilometer per uur, maar door middel van eenvoudig opvoeren gaan de elektrische fietsen al snel het dubbele van de maximumsnelheid die is toegestaan. Dit opvoeren bestaat vaak uit een elektrische ombouwset, waarbij de fiets met een paar knoppen bijna twee keer zo hard kan rijden.

De grootste fatbike-fabrikanten en tegelijkertijd ook de grootste concurrenten van ons land, Doppio, Knaap, Brekr en Phatfour, presenteren een plan om de overlast van de fietsen tegen te gaan en denken gezamenlijk na over oplossingen, omdat ze allemaal tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Robin Cats, eigenaar van Knaap Bikes is niet te spreken over de snelheden van de fatbikes. ‘Wat tegenwoordig wel al goed gaat is de inzet van rollerbanken door de landelijke politie, maar dat neemt de problemen niet weg. De eigenaar van een illegale fatbike krijgt vaak eerst een waarschuwing vanwege de snelheid, omdat er nog geen wettelijke limieten zijn en de tweede keer volgt dan een boete, maar in mijn ogen moeten die fietsen gewoon ingenomen worden’.

De grootste fabrikanten van ons land zeggen naar verluid zo ongeveer 15.000 fatbikes te produceren en verkopen op jaarbasis, maar hebben geen inzichten in hoeveel illegale fatbikes er zijn. ‘Om dit probleem onder meer op te lossen zal in de toekomst meteen bij de douane eerder ingegrepen moeten worden en gecontroleerd worden waar de fatbike vandaan komt, zodat ze ons land niet eens binnen komen, want als je het probleem daar al aanpakt, is de kans van slagen vele malen groter’, aldus Peter Eiselin, eigenaar van het grote Doppio.

Reportage door: Steve Schmitz

Over de auteur

Steve Schmitz

Mijn naam is Steve Schmitz (2003) en ik kom uit het Zeeuwse Goes. Ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht omdat ik een passie voor het vak heb en het leuk vind verhalen te schrijven. Sinds kleins af aan hou ik van sport en na de studie wil ik mij gaan richten op de sportjournalistiek en daar een carrière in maken.