Yesilgöz spreekt zich tegen de religieuze uitingen bij boa’s

Nederlandse Boa bond

Demissionair minstiter Yesilgöz van Justitie wil de gemeente terugfluiten die het toestaan dat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) religieuze uitingen laat dragen. Hier gaat het om een hoofddoek, een keppeltje of een tulpband. Onder andere gemeente Amsterdam staat religieuze uitingen wel toe.

De gemeente Amsterdam ziet het als een vorm van diversiteit en wil het geloof van de bewoners op deze manier stimuleren. Niet alleen om de persoon te steunen, maar ook om het beroep van de Boa. Op het moment bepalen de gemeentes de regels van de Boa’s. De buitengewoon opsporingsambtenaren zijn hierdoor aan gemeenteraad verbonden omtrent de regels over uniforms, arbeidsvoorwaarden en nog meer.

Yesilgöz ligt al langer overhoop met de gemeente als Tilburg, Amsterdam en nog meer. Amsterdam laat zich openlijk uit, waarom zij wel voor de religieuze uitingen staan. Shereh Khan Fractievoorzitter Denk van de gemeenteraad Amsterdam is hard tegen de eventuele wetwijziging die Yesilgöz wil doorzetten. Sinds 2021 staat hij voor de religieuze uitingen bij Boa’s. “Wij moeten niet mensen gaan beperken door bepaalde uitingen en helemaal niet als er al schaarste is in deze sector,” aldus Khan.

De Nederlandse Boa Bond ziet de discussie liever verdwijnen. Bond voorzitter Ruud Kuin noemt het dan ook een politieke discussie die over het hoofd van de boa wordt gevoerd. “Het is een discussie die helemaal niet gevoerd hoeft te worden er moeten landelijke afspraken voor komen,” vertelt hij.

De gemeente Amsterdam laat op deze manier zien divers te zijn en geen een vorm van afwijzing of religieuze discriminatie te accepteren. Hanneke Felten onderzoek op het terrein van discriminatie van het KIS snapt dat gemeente Amsterdam met zo veel verschillende culturen geen tekens van religieuze discriminatie wil laten zien naar hun bewoners toe. “Het is een moeilijk onderwerp, omdat alle partijen diversiteit steunen en tegen discriminatie zijn. Bij zo’n onderwerp zie je vaak dat verschillende argumenten voor beide partijen waarde heeft, maar er geen goed of slecht is. Of religieuze discriminatie op deze manier aanwezig ondanks wat de uitkomst is uiteindelijk, zal altijd in een heel groot grijs gebied blijven liggen,” vertelt Felten.

Verschillende overleggen met de gemeentes hebben volgens demissionair Minister van Justitie tot niet geleid, vanwaar dat zij nu met een wetswijziging zwaar geschut wil inzetten. In de uitzending bij EenVandaag zegt zij het volgende; het lijkt erop dat wij er op een andere manier niet uitkomen.

Boa Bond Nederland steunt de uitspraken van Yesilgöz en benoemt ook dat landelijke afspraken noodzakelijk zijn, omdat de bond neutraliteit wil uitstralen rondom hun uniform en de medewerkers zelf.  Zij zijn niet blij met de keuze van verschillende gemeentes. In Amsterdam speelt het ook mee dat de gemeente hoopt dat het toestaan van religieuze uitingen meer mensen over de streep trekt om handhaver te worden. Maar echter is de vraag of de boa’s ook daadwerkelijk gebruik zullen maken van de religieuze uitingen. De gemeente die Amsterdam voorgingen Arnhem, Utrecht en Den Haag maken boa’s nog nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om zichtbaar een religieuze uiting te dragen, lieten de gemeentes aan Nieuwsuur weten.

Vakbond Boa bond Nederland laat weten dat het niet speelt bij de boa’s. “Niemand heeft zich gemeld bij de organisatie met de boodschap: ik wil per se een keppeltje, tulpband of hoofddoek dragen tijdens mij werk,” aldus Kuin.

Auke Kooreman

Mijn naam is Auke Kooreman, 21 jaar oud en geboren en getogen in het bescheiden Mijdrecht, maar bescheiden teksten zal je hier niet vinden. Buiten de lijnen tekenen, met mijn creativiteit nieuwe ideeën bedenken daar haal ik mijn voldoening uit. Mijn stem laten horen dat is wat ik wil doen. De mensen kennis laten maken met mode en voetbal dat is mijn stem en zal mijn stem woorden.