Toenemende tekorten aan leraren zorgen voor problemen in het basisonderwijs

Toenemende tekorten aan leraren zorgen voor problemen in het basisonderwijs

Het tekort aan leraren in Nederlandse basisscholen blijft toenemen, wat een aanzienlijke impact heeft op het onderwijssysteem. 9,7% van de lerarenposities zijn onvervuld, waarbij 6,7% van de reguliere banen en 3% van de langdurige vervangingen niet beschikbaar zijn, dit blijkt uit statistieken van het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschap.

Een van de oorzaken is de daling van instroom op de PABO.  Volgens het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschap liet de instroom bij de PABO in 2022 nog een lichte stijging zien wat er 2023 alweer een daling van 3%. Het ministerie van Onderwijs werkt nu samen met lerarenopleidingen, scholen en leraren om duidelijkere eisen te stellen aan lerarenopleidingen. Ze willen dat leraren meer leren over lesgeven in lezen, rekenen en schrijven. Dit zal worden opgenomen in een nieuw lesprogramma met duidelijke afspraken over wat studenten moeten weten en kunnen. Het doel is om leraren beter voor te bereiden op lesgeven.

Dit jaar kunnen havoleerlingen op 9 scholen in Nederland een nieuw vak volgen, genaamd ‘Praktijkroute havo-educatie’. Hier leren ze wat het is om leraar te zijn. Het doel is om meer leerlingen enthousiast te maken voor het leraarschap. Ook wordt het experiment met de ‘meerurenbonus’ uitgebreid. Zo’n 200 scholen doen hieraan mee. Leraren krijgen extra geld als ze meer uren gaan werken.

Minister Paul van voortgezet en primair onderwijs geeft aan dat alles op alles gezet wordt om de tekorten aan te pakken. Echter is er ook concurrentie vanuit andere arbeidsvlakken waar ook een krapte is op de arbeidsmarkt. Ook daar is geen wondermiddel voor het oplossen van het probleem. In het onderwijs moet er dus leren om te gaan met tekorten door knelpunten van de leraren op te lossen en misschien de onderwijstijd aan te passen.

In de onderstaande ga ik in gesprek met het nationaal onderzoeksbureau in het onderwijs en met een basisschooldirecteur over de toenemende problemen.

Over de auteur