Wat zijn de kansen van Nederland op het EK in Duitsland

Bron: ANP

Met oefenwedstrijden tegen Schotland en Duitsland achter de rug kan kunnen de Oranje mannen beginnen zich op te maken voor het EK voetbal in Duitsland. Met alleen nog oefenduel tegen Canada en IJsland op de planning komt de eerst EK wedstrijd tegen Polen steeds dichterbij. Na die wedstrijd zal het Nederlands elftal zich opmaken voor wedstrijden tegen Frankrijk en Oostenrijk op het EK.

Vooruitblikkend op de wedstrijden in de poule fase lijkt een tweede plaats voor Nederland zeker haalbaar. Terwijl Frankrijk moeilijkste tegenstander wordt gezien, zetten veel mensen Polen en Oostenrijk als gegarandeerde winst. Natuurlijk blijft het hier bij verwachtingen die gevoed worden door de hoop van de Nederlandse supporters, want de bal blijft rond en er kan van alles gebeuren.

Mocht de hoop van de Nederlandse supporters werkelijkheid worden en Nederland daadwerkelijk de tweede plek behalen zullen de Oranje mannen zich moeten opmaken om tegen een nummer twee uit een ander poule te spelen. Deze nummer twee uit de poule België, Slowakije, Roemenië en Oekraïne. In deze poule zijn onze zuiderburen buren favoriet voor de eerste plaats. Mochten de Rode Duivels alle verwachtingen die de topfavoriet van de poule heeft waarmaken zal Nederland Slowakije, Roemenië of Oekraïne treffen in de achtste finales. Dit lijkt op het eerste gezicht een uitgelezen mogelijkheid om een plaats in de kwartfinales te bemachtigen. En nu we toch bezig zijn een potentieel scenario voor het EK te schets kunnen we ook wel stellen dat wanneer alles verloopt zoals verwacht in andere poules, Nederland in de kwartfinale Portugal als tegenstander zal tegenkomen.

Het is voorgaand al meerdere keren genoemd, maar eigenlijk is een scenario voor het EK niet te voorspellen. Toch heeft Unibet ‘odds’ uitgebracht. Deze ‘odds’ geven een schatting in hoeverre een land kans maakt op het pakken van de beker aan het einde van het toernooi. De Oranje mannen krijgen een ‘odd’ van 17.00 toegewezen door Unibet. Hier wordt duidelijk dat zeker geen favoriet is om het EK te winnen Engeland krijgt namelijk een ‘odd’ van 4.00 en Frankrijk 4.50. Maar dat betekent niet dat Oranje echt geen kans maakt om EK winnaar te worden want elke wedstrijd is weer een nieuwe wedstrijd en om Johan Cruijff wijsheden te gebruiken geldt elke wedstrijd weer: “Als je één goal meer maakt dan de ander, dan win je”.

We spraken in de Studio met Jeroen van Barneveld hoofdredacteur sport van Nu.nl over de huidige ontwikkelingen in het Nederlands Elftal.