Een expositie tegen de gevaren van sociale media

Tot en met 22 september is in het Atrium van Gemeentehuis Den Haag de expositie Digital Rights te zien. Deze expositie is onderdeel van de Minor Sustainable Media Lab van Hogeschool Inholland en wordt gesteund door onder andere stichting Digital Rights House en Stichting Wish Will Way.

De Expositie gaat over de invloed van technologie op ons dagelijks leven en is gericht op het creëren van bewustzijn omtrent online gedrag. Drie projectgroepen met studenten hebben hierin aan verschillende deelonderwerpen gewerkt. Deze onderwerpen waren: online haat, seksuele intimidatie en bescherming van minderjarigen.

De groepen zijn hiervoor op pad gegaan in verschillende wijken in Den Haag en hebben daar mensen gesproken over de problemen die ze tegen kwamen online. Op basis van dit onderzoek hebben de studenten diverse problemen vastgesteld en zijn doelgroepgericht op zoek gegaan naar manieren om deze problemen tegen te gaan.

Dit heeft geresulteerd in diverse creatieve manieren om bewustzijn te creëren, waaronder een persoonlijkheidstest, meerdere QR codes en een stripverhaal waar de rapporteerfunctie van Instagram wordt uitgebeeld als een superheld.

Meerdere stichtingen ondersteunen de expositie, omdat ze vooral het maatschappelijke belang ervan inzien. Rosa Louwerse van stichting Digital Rights House verteld dat ze zich met de stichting heeft ingezet om de expositie op de desbetreffende locatie te krijgen, zodat ze de boodschap zo goed mogelijk kunnen verspreiden.

Redacteur Joris was aanwezig en sprak met Inholland student Sander die heeft meegewerkt aan de expositie en een het onderzoek voorafgaand aan de expositie. Ook sprak hij met Rosa Louwerse van Digital Rights House.

Joris Sirre

Ik Joris Sirre (2001) studeer Journalistiek en ben zeer geïnteresseerd in diverse meningen en opvattingen. Graag wil ik ieder verhaal van meerdere kanten bekijken. Het is belangrijk dat mensen met elkaar praten. Met mijn brede interesses en ervaring, als o.a. kok en muzikant, hoop ik mij breed te kunnen oriënteren.