Duurzame droge kunstgrasvelden: Een innovatieve stap in waterbesparing

Beeld: Sophie van der Burg

In de voortdurend veranderende wereld van sportfaciliteiten vindt er een ontwikkeling plaats: de opkomst van droge kunstgrasvelden bij hockey. Deze nieuwe technologie belooft niet alleen een even goede speelervaring als bij de traditionele watervelden, maar ook een aanzienlijke bijdrage aan waterbesparing, vooral in regio’s met waterschaarste.

Matthijs Verhoef, salesmanager bij CSCsport, deelt zijn inzichten over deze opkomende trend. “Droge kunstgrasvelden vertegenwoordigen een belangrijke stap voorwaarts in de wereld van sportfaciliteiten, vooral in gebieden waar water schaars is,” zegt Verhoef. Watervelden, zijn bedekt met een dunne laag water voor een soepele balbeweging en optimale grip voor spelers. Droge kunstgrasvelden, daarentegen, zijn een nieuwe ontwikkeling waarin de vezels van het veld niet rechtop staan maar gelust zijn, hierdoor speel je niet op het topje van de vezel waardoor de vezels veel minder snel splijten en slijten.

Verhoef benadrukt de duurzaamheidsvoordelen van droge kunstgrasvelden, met name in warme klimaten waar waterbehoud van cruciaal belang is. “Door de afhankelijkheid van watervelden te verminderen, helpen droge kunstgrasvelden om de milieu-impact van sportfaciliteiten te verminderen.” Hoewel Verhoef de voordelen erkent, wijst hij ook op een potentiële zorg. “Het comfort bij het vallen zal altijd een discussiepunt blijven bij de nieuwe velden, omdat vallen op watervelden toch als het meest comfortabel wordt ervaren,” merkt hij op.

Droge kunstgrasvelden hebben overal ter wereld interesse gewekt bij sportclubs en -verenigingen vanwege hun beloftevolle voordelen. Matthijs Verhoef is hoopvol over wat deze technologie kan betekenen voor sportfaciliteiten. Hij zegt: “Droge kunstgrasvelden kunnen niet alleen de speelervaring van sporters verbeteren, maar ook helpen bij het creëren van meer duurzame sportvelden wereldwijd.” De opkomst van droge kunstgrasvelden wordt beschouwd als een belangrijke stap in de wereldwijde inspanningen om water te besparen en duurzamer te worden.

Luister hieronder naar de reportage om meer te weten te komen over het EHL toernooi en de droge kunstgrasvelden.

Sophie van der Burg

Mijn naam is Sophie van der Burg (19) en ik kom uit Almere. Ik ben student Journalistiek aan de HU in Utrecht. Hiervoor ben ik aan vwo begonnen, maar ik heb toch besloten om te stoppen en aan de opleiding Journalistiek te beginnen. Later zie ik mijzelf werken op een grote redactie of ben ik teksten aan het schrijven over belangrijke maatschappelijke onderwerpen, ik hoop dit te kunnen combineren met reizen. In mijn dagelijks leven ben ik uiteraard veel bezig met journalistiek, maar hiernaast hockey ik ook veel.