Podcast: De Onderbewuste Wereld… en dromen

In de podcast “De Onderbewuste Wereld” komen verschillende thema’s aanbod. Deze week hebben we het over dromen. Dromen bestaan in diverse vormen; nachtmerries, slaapwandelen, lucide dromen, etcetera. Dromen zijn van belang omdat zij ons helpen bij het verwerken van prikkels.

Vandaag zitten we in café Davids op het Media Plein in Hilversum. Hier hebben wij Dominique Stokman te gast. Ze is hypnotherapeut bij haar praktijk Droomtijd en is eigenaar van de academie Hypnos. Daarnaast was ze vroeger altijd veel bezig met dromen. Vandaar haar bijnaam “Droom”, gegeven door haar moeder. Dominique vertelt ons meer over de relatie tussen EMDR en de remslaap en belicht een verhaal over een ongewilde hypnose.

Onder dromen kun je denken aan lucide dromen. Dit is het bewust zijn van het feit dat je droomt. Zo kun je zelf bepalen wat er gebeurd in je droom en kun je het einde van je verhaallijn zelf vormgeven. Als je lucide droomt is de kans aanwezig dat je een slaapgebrek ontwikkeld. Dat komt omdat je tijdens je droom vaak wakker wordt en het weer een tijdje kost om in slaap te vallen. Daarnaast kan een lucide droom je het idee geven dat je gevangen zit in de droom. Bijvoorbeeld dat je van de een naar de ander springt. Voordelen van lucide dromen zijn er ook. Zo is het makkelijk om je angsten of nachtmerries te verdrijven.

Nachtmerries, ook een vorm van dromen. Deze dromen vallen onder parasomnie. Het Zaans Medisch Centrum zegt dat dit alle ongewenste gedragingen en sensaties zijn die zich voordoen tijdens het slapen. Oplossingen voor het hebben van nachtmerries zijn bijvoorbeeld er over praten met mensen of het volgen van hypnotherapie.

Echter kunnen mensen soms ook tegen hun wil in worden gehypnotiseerd. Er gingen een maand geleden geruchten rond dat dit was gebeurd in Marokko. Dat mensen tijdens de onvrijwillige hypnose zijn beroofd. Na verder onderzoek vanuit onze redactie bleek dat het niet ging om hypnose, maar om het gebruik van zwarte magie bij mensen die hier geloof in hebben.

Dit en meer wordt besproken in de tweede podcast van “De Onderbewuste Wereld”. Luister hem hieronder!

Emma Bunge

Dit is Emma Bunge (2003). Op het moment is het haar doel als journalist om Nederland op de hoogte te houden van het belangrijkste nieuws deze week. Emma's droom is om door te kunnen groeien naar een freelance misdaadjournalist. Ze wil er hiermee voor gaan zorgen dat de wereld een betere plek wordt.