Het mysterie van Heaven’s Gate

Logo van Heaven's Gate

Vijftig jaar geleden werd ‘Heaven’s Gate’ opgericht, een sekte die in 1997 resulteerde in een massa zelfmoord in California, Verenigde Staten. Hoe is dit zo ver gekomen?

Het begon allemaal met Marshall Herff Applewhite, ook wel bekend als Do. Geboren in 1931. In eerste stantie leefde hij een normaal leven als muziek docent. Maar toen zijn vrouw hem verliet en hij werd ontslagen bij zijn baan aan de universiteit van Houston, leek hij in een soort mentale breakdown te vallen. Twee jaar later ontmoette hij Bonnie Nettles, ook wel bekend als Ti. Zij was een verpleegster en had grote kennis van de Bijbel spiritualiteit. Bonnie en Herff vonden in elkaar perfecte platonische levenspartners.

De twee vormden hun eigen geloofsovertuiging, waarvan zij de uitverkorenen waren. Hun boodschap: dit aardse leven was een tussengebied waar we leren het kwaad – oftewel slechte buitenaardse wezens – te bestrijden, ons menselijke lichaam te overstijgen en te transformeren in volmaakte wezens. En wij zijn aangewezen om mensen hierover te leren.

De groep bleef groeien vanwege veel media-aandacht en had op zijn piek wel 200 leden. Bonnie en Herff begonnen later de groep uit te dunnen. De uitverkorenen werden in de zomer van 1976 opgeroepen naar de bergen van Wyoming te komen. Daar kregen ze te horen dat ze nog niet rijp waren voor het Koninkrijk. Wie door wou gaan, moest rekenen op een zware weg. Alleen met volledige inzet en strikte discipline konden alle aardse bindingen worden overwonnen. De instructies van boven kwamen bij Peep binnen en werden via Bo aan de groep doorgegeven.

In 1978 had de groep nog maar zo’n 50 volgers. En trok zich terug vanuit de media, onder andere omdat mensen niet echt meer op hun boodschap leken te wachten. Pas in 1988 lieten ze pas weer iets van zich horen. Met een Update waarin ze lieten weten, niet te weten wat ze met hun kennis moesten doen, omdat niemand het leek te accepteren.

Maar hoe leidde dit allemaal tot de groep zelfmoord? Bekijk de explainer hier onder:

De website van Heaven’s Gate wordt nog steeds onderhouden door twee oud-leden. Zij laten weten: “The Group came to an end in 1997 but we still maintain its understandings. No human way such as hate, envy , addictions, sex, etc. Ti and Do were kind, very wise and only interested in our ultimate welfare.  They were consistent and fair leaders. We look back very fondly.  It was a wonderful experience.”

Lieselot Pol

In mijn artikelen kan je creativiteit terug vinden, zo ben ik vindingrijk met onderwerpen en invalshoeken. Ik hou ervan om te spelen met oprolbaarheid en tekstopmaak. Mensen en hun drijfveren ontdekken vindt ik heel interessant. Iets schrijven wat iemand mee trekt in het verhaal is mijn doel. Ik kan ook overweg met audio en video.