Factcheck: Meer risico’s voor piloten op ziektes na coronavaccinaties?

Foto: pixabay.com

Verkeersvliegers zouden meer risico’s lopen na coronavaccinatie stelt De Andere Krant. Zo noemen ze trombose en stolselproblematiek in de bloedvaten als gevolg van meerdere coronavaccinaties. Dit alles zou de veiligheid van de burgerluchtvaart verslechterd hebben.

Toine de Graaf

Schrijver van het stuk Toine de Graaf is al sinds 1997 actief als freelance-journalist. Op zijn LinkedIn vermeldt hij dat hij onder andere ‘medisch journalist’ is, maar dit is een niet-beschermde titel. Hij heeft dan ook in 2008 De Meester Kackadorisprijs gekregen. Deze prijs word je toegekend als je ‘zeer bevorderd’ bent in kwakzalverij. Kwakzalverij kan gedefinieerd worden als het onbevoegd uitoefenen van geneeskunde. Ook werd hij in 2003 bekritiseerd in een artikel in het Nederlands Tijdschrift tegen de Kwakzalverij (NTtdK). De Graaf is hiervoor in datzelfde jaar nog naar de Raad voor de Journalistiek gestapt. Hij vond dat er persoonlijke onjuistheden werden genoemd in het artikel van De Kwakzalverij. De Raad heeft uiteindelijk de klacht van De Graaf tegen de hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift tegen de Kwakzalverij ongegrond verklaard.

De Andere Krant

De Andere Krant is in 2018 opgericht door Stichting KnowledgeMatters. Op haar website staat dat het doel van de krant is: “Het publieke debat te verbreden en de Andere Kant van het nieuws te tonen. Waar veel media meer onderdeel van het machtssysteem (b)lijken in plaats van deze macht kritisch te volgen zijn wij totaal onafhankelijk.”

De Andere Krant haalt in het artikel meerdere wetenschappelijke onderzoeken aan. Zo wordt gezegd dat de Canadese dokter Charles Hoffe al in 2021 vaststelden dat gevaccineerden een hogere d-dimeerwaarden in hun lichaam hebben dan ongevaccineerden. Kennis- en begeleidingscentrum voor trombosedienstcliënten Saltro legt op haar website uit wat d-dimeren zijn. ‘D-dimeren zijn verbindingen die vrijkomen bij de afbraak van bloedstolsels. Ze zijn uitsluitend in het bloed aanwezig als er ook een stolsel aanwezig is, of is geweest. Dit wordt ook wel trombose genoemd.’ Dit staat los van het wel of niet gevaccineerd zijn tegen Covid-19.

Daarnaast wordt het onderzoek van Hoffe ontkracht door de internationale factcheck vereniging AFP. In het artikel van de AFP wordt gesteld dat Hoffe’s onderzoek naar ‘de verhoging van d-dimeerwaarden door coronavaccins’ niet op een wetenschappelijke werkwijze gestoeld is.

RIVM

Het RIVM kan niks over dit artikel zeggen. ‘Wij hebben hier geen onderzoek naar gedaan’, zegt woordvoerder Harald Wychgel. ‘Op basis van dit artikel kun je niet bewijzen dat piloten hogere risico’s lopen door het coronavaccin. We missen wetenschappelijke literatuurverwijzingen.’

LAREB

Het LAREB (Landelijke Registratie Bijwerkingen) houdt de bijwerkingen van de vaccins bij. Nergens op hun website zijn de genoemde bijwerkingen van een coronavaccin voor alleen piloten te vinden. Het valt dus niet wetenschappelijk te verifiëren of het uitmaakt of je op de grond blijft of de lucht in gaat na een vaccinatie.

Conclusie

De claim dat piloten meer risico’s lopen na coronavaccinaties is gebaseerd op niks en zou als onjuist gezien kunnen worden. Onderzoeken wijzen niet uit of er daadwerkelijk een relatie is tussen het coronavaccin en piloten. Het artikel is erg hypothetisch. Veel dingen zóuden kunnen, maar zijn wetenschappelijk en literair gezien onjuist of niet onderbouwd. Er wordt namelijk nergens goed en duidelijk verwezen naar wetenschappelijke onderzoeken.

Ook noemt de journalist vaccins in z’n algemeenheid. Hij noemt geen specifieke vaccins die bepaalde bijwerkingen zouden hebben. Daarnaast is de kop misleidend, want in het stuk gaat het over mógelijk meer risico’s voor piloten terwijl de kop het idee wekt dat het vaststaat dat er meer risico’s voor piloten zijn.

Er zou ook gesteld kunnen worden dat dit artikel ‘fake news’ verspreidt.

Leonie van Barneveld

Hoi! Ik ben Leonie van Barneveld (19), een kersverse student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Als klein meisje was ik al ontzettend nieuwsgierig naar de wereld om mij heen. Nu mag ik van mijn nieuwsgierigheid m’n studie maken. Super leuk! In deze wereld vol ontwikkelingen en nieuwtjes zou ik graag een documentaire en een podcast willen maken. Mocht ik later als presentatrice bij NOS op 3 belanden, dan heb ik mijn ultieme doel bereikt! Voor het eerste studiejaar zullen mijn nieuwsberichten zich richten op Hilversum. Mocht je een leuk nieuwtje hebben of willen weten, schroom niet en laat het mij weten! E-mailadres: leonie.vanbarneveld@student.hu.nl