Nieuwe campagne Milieu Centraal imperfect maar: ‘alle kleine beetjes helpen’

Nieuwe campagne Milieu Centraal imperfect maar: ‘alle kleine beetjes helpen’

Vorige week donderdag lanceerde Milieu centraal de campagne ‘Mijn stijl ID’. Met deze campagne willen zij door middel van informatie en advies van experts mensen overtuigen om minder uit te geven. Als doelgroep hebben ze ervoor gekozen om vrouwen die al bewust zijn van hun impact op het klimaat gekozen. Over de effectiviteit van deze campagne spreekt Nichon Glerum, ceo van duurzaam kledingbedrijf ‘The clothing loop’ en Dirk Mulder, retail expert voor ING.

Naast beide experts in dit video-item, is onderzoeker Luuc Brans van de KU Leuven wat kritischer op de campagne. ‘Hoewel alle kleine beetjes natuurlijk helpen, denk ik dat we te veel verantwoordelijkheid bij de consument leggen. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor de verduurzaming van de kledingindustrie toch echt bij de kledingbedrijven zelf’ aldus Brans. Daarom zou hij graag zien dat er door de overheid een actievere rol wordt aangenomen in het motiveren van bedrijven om duurzaam te werk te gaan. ‘De marketing en de productie van goederen door de mode-industrie verleid de consument om veel kleding in te slaan, om dit probleem echt aan te pakken moet er dus juist een campagne komen waarop er druk wordt uitgeoefend op deze bedrijven.’ ‘We worden nu eenmaal niet elke ochtend wakker met het gevoel dat we nieuwe kleding in moeten slaan. Het is nu eenmaal gecreëerde vraag, wat betekent dat er ook wat aan gedaan kan worden.’

Over de auteur

Valentijn Arends

Valentijn Arends is een Journalist die schrijft over centrum Utrecht. Hij is geboren in Den Haag, opgegroeid in Zeeland maar is recentelijk verliefd geworden op het gezellige Utrecht. Hij heeft een heel breed interesse spectrum en is vooral geïnteresseerd in geschiedenis, en schrijft het liefst Veel gevarieerde onderwerpen.