Zorgen om afnemende vaccinatiegraad tegen kinkhoest: Experts waarschuwen voor risico’s en benadrukken belang van vaccinatie

De vaccinatiegraad tegen de kinkhoestbacterie ligt voor het eerst in decennia onder de 90 procent, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). In de afgelopen 6 weken zijn er al 4 baby’s aan overleden, wat sinds 1963 niet meer zo hoog is geweest. De reden hiervoor is een afnemende vaccinatiegraad.

Naast het inenten van baby’s en jonge kinderen, kunnen zwangere vrouwen ook het vaccin tegen kinkhoest nemen. Vaccinoloog Gideon Kersten legt uit hoe dit werkt: “De aanstaande moeder zal hierdoor antistoffen aanmaken. Deze circuleren in het bloed en komen ook in de foetus terecht, waardoor er ook antistoffen aanwezig zullen zijn wanneer het kind geboren wordt. Op deze manier heeft de baby in de eerste maanden een basisniveau van antistoffen, wat zorgt voor een vorm van passieve bescherming.” Een deel van deze antistoffen wordt ook via de moedermelk doorgegeven. “Dus na de geboorte bevatten de moedermelk ook antistoffen tegen bacteriën, wat ook bijdraagt aan de bescherming. Echter, het is vooral de uitwisseling van antistoffen via de bloedsomloop die bepaalt dat een pasgeborene in de eerste maanden beschermd is.” Volgens Kersten is het van essentieel belang dat de kinderen na de eerste maanden worden gevaccineerd. “Dat is essentieel, want die bescherming is passief. Dat betekent dat je wordt geboren met bepaalde antistoffen in je bloed, die langzaam verdwijnen. Echter, je hebt nog geen cellen die de antistoffen bij produceren. Dat gebeurt alleen als je besmet raakt, maar daardoor kun je dus heel ziek worden, of als je gevaccineerd wordt.”

Ook al is het vaccin helemaal veilig en zijn de gevolgen klein, heeft microbioloog Jan Thomassen nog wel een kritische kanttekening bij het vaccin. “Vroeger, in de jaren 40, werd er een vaccin ontwikkeld tegen kinkhoest dat ook bescherming bood tegen kolonisatie, waardoor het de verspreiding van de bacterie beperkte. Dit vaccin veroorzaakte wel lichte bijwerkingen, meestal koorts, maar dit werd niet als een probleem beschouwd omdat de ziektedruk erg hoog was en mensen blij waren met de bescherming die het vaccin bood aan kinderen. Echter, na verloop van tijd verdween de ziekte door het succes van het vaccin, maar de bijwerkingen bleven aanwezig na vaccinatie, waardoor ouders weigerden om hun kinderen te laten vaccineren.”

“Als reactie daarop werd een nieuw vaccin ontwikkeld, het vaccin dat we nu hebben, dat volledig veilig is en niet dezelfde bijwerkingen veroorzaakt als het eerste vaccin. Echter, dit nieuwe vaccin beschermt niet tegen kolonisatie en daarmee ook niet tegen verspreiding van de ziekte. Desondanks is het een veilig vaccin en het is zeker de moeite waard, omdat het kinderen goed beschermt tegen kinkhoest bij degenen die zijn gevaccineerd.”

Volgens Thomassen is het belangrijk om te onthouden dat de vaccins sowieso pas op de markt komen als duidelijk is dat ze veilig zijn; anders ga je geen bevolking in laten enten met een vaccin dat niet veilig is.

Bekijk hieronder de reportage waar microbioloog Jan Thomassen zijn kennis over de kinkhoestbacterie deelt en vaccinoloog Gideon Kersten vertelt waarom vaccinatie zo belangrijk is.

Video vaccinatie ziekenhuis, bron: Pixabay; blackmarketmusic

Naomi Suithoff

Naomi Suithoff, 18 jaar, student HvJ en erg sportief. Dat ben ik. Mijn vrienden beschrijven mij als een spontane en vriendelijke meid. Ik ben niet op mijn mondje gevallen, eerlijkheid duurt het langst zeg ik altijd.