Succesvolle Cinevillepas nu meer dan 90.000 leden

Menig filmfanaat zal hem kennen; de Cinevillepas. Vanaf €18,50 per maand kan je onbeperkt naar meer dan 70 filmtheaters in Nederland. En dat slaat aan. Meer dan 90.000 mensen zijn lid in Nederland maar ook in het buitenland kloppen ze aan hun deur.

Miriam Struyk is een van die 90.000 pashouders. Ze maakt er goed gebruik van. “Deze maand ben ik nog maar naar vier films geweest, ik was op vakantie. Maar de maand duurt nog tien dagen dus daar komen zeker nog veel films bij!” Terwijl ze door de Cineville app scrolt, vertelt ze waarom ze lid is. “Ik ga sowieso graag naar de film, dus het is voordeliger. Maar daarnaast ga ik nu ook sneller naar films die ik anders zou overslaan. Ik ben laatst bijvoorbeeld naar deze film gegaan uit Senegal. Ik had er niet eens per se zin in, maar het was een mooie film!”

Dat het concept van de Cinevillepas goed werkt, werd tijdens de pandemie duidelijk. Veel van de destijds nog 40.000 leden hielden tijdens de pandemie hun pas aan, terwijl de bioscopen dicht waren. Volgens Jesse Heijnis, eindredacteur bij Cineville, deden mensen dit omdat ze graag hun lokale filmtheaters wilden steunen. Toen de bioscopen weer open mochten stonden ze allemaal klaar om weer te gaan. Het opgebouwde spaarpotje en de loyale klanten waren een grote hulp voor de filmtheaters.

Dit unieke verhaal verspreidde zich snel door Europa, waarna verschillende landen aan de deur klopte om ook onderdeel te worden van Cineville. Volgens Jesse Heijnes helpen ze die landen graag. Zo heb je in België nu ook Cineville. Zij houden het concept nauw aan. Zo hebben ze dezelfde naam en site. Ook in Oostenrijk bestaat het concept, maar dan met een eigen naam en format. In de toekomst wordt er verder uitgebreid naar het buitenland.

Om erachter te komen waar het succes van Cineville vandaan komt, ging ik op pad. Luister het hier:

Yara Lommen

Hi! Ik ben Yara, 20 jaar oud. Ik woon nu in het gezellige Utrecht, maar ben een Rotterdammer in hart en nieren. Ik ben geïnteresseerd in politiek, maatschappelijke kwesties en evenementen. Maar ik schrijf over van alles en nog wat. Ik hoop mij later te kunnen verdiepen in internationale politiek, maar houd voor nu mijn ogen open voor alles wat ik tegen kom.