Statiegeldsysteem overbelast door tekort aan inleverautomaten

Door een tekort aan inleverautomaten staat het statiegeldsysteem in Nederland onder druk. Het bedrijfsleven is er tot nu toe nog niet in geslaagd om de wettelijk vastgestelde inzameldoelstellingen te behalen. Verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom opgeroepen om op korte termijn actie te ondernemen om het tekort aan inleverautomaten aan te pakken, zo meldde het AD eerder al.

Sinds de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes vanaf juli 2021 en met name op blikjes vanaf afgelopen april zijn er veel meer verpakkingen met statiegeld in omloop, maar de huidige inleverpunten blijken daar niet op berekend te zijn. Stichting Afvalfonds Verpakkingen, die namens het bedrijfsleven zorgt voor de inzameling van het statiegeld, liet in augustus al weten dat zij willen werken aan het plaatsen van extra inleverautomaten.

Voor het kabinet gaan de plannen van het bedrijfsleven echter niet snel genoeg, waardoor staatssecretaris Heijnen op vrijdag 8 september in gesprek met de stichting aangaf dat er verandering moet komen om consumenten beter te bedienen bij het inzamelen van de plastic flesjes en blikjes met statiegeld. Ook de bewindsvoerder noemt het tekort aan inleverautomaten een probleem, en roept op om meer automaten te plaatsen. Daarnaast moet er volgens haar gekeken worden naar het oplossen van problemen bij de bestaande inzamelpunten, zoals storingen, viezigheid en lange rijen.

Als voor de hand liggende locatie om nieuwe inzamelpunten te realiseren noemt de verantwoordelijk staatssecretaris onder andere de treinstations van NS, maar vooralsnog leunt men voor de inzameling van statiegeld met name op de inleverautomaten in de supermarkten. In de onderstaande audioreportage vertellen supermarktmanager Gertjan Nijhuis en vulploegmedewerker Colin Bolle over de belangrijkste problemen waar zij tegenaan lopen bij de inzameling van statiegeld in hun Utrechtse Albert Heijn-filiaal:

Joost Berendsen

Joost Berendsen (23) is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Als beginnend journalist doet hij verslag voor Spotlight over uiteenlopende onderwerpen.