Verkeersboetes blijven stijgen en de Verkeersveiligheid neemt af

Verkeersboetes blijven stijgen en de Verkeersveiligheid neemt af

Afgelopen dinsdag hebben we het weer van de koning gehoord: volgend jaar zullen de verkeersboetes opnieuw stijgen. Jaar na jaar, op de derde dinsdag van september, worden we geïnformeerd dat we het volgende jaar meer moeten betalen voor onze verkeersovertredingen. De politie beweert dat deze boetes worden uitgeschreven ter bevordering van de verkeersveiligheid. Maar hoe staat het eigenlijk met de verkeersveiligheid in Nederland?

Uit het rapport ‘Staat van de Verkeersveiligheid 2022’ van het SWOV blijkt dat het aantal ernstig verkeersgewonden in Nederland blijft stijgen. Hoewel het aantal verkeersdoden in 2020 licht is gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, blijft het aantal ernstig verkeersgewonden toenemen. Een halvering van het aantal ernstig verkeersgewonden lijkt onhaalbaar omdat dit aantal al jaren stijgt en deze stijging eerst moet worden omgezet in een daling.

Het rapport benadrukt dat er meer aandacht moet worden besteed aan de veiligheid van fietsers en ouderen. Zo wordt aanbevolen om de infrastructuur voor fietsers te verbeteren en om ouderen te ondersteunen bij het veilig deelnemen aan het verkeer. Daarnaast zou ook het massaal dragen van een fietshelm tot flinke slachtofferbesparingen kunnen leiden, evenals intensivering van verkeershandhaving en de inzet van voertuigtechnologie daarbij, zoals een dwingende vorm van intelligente snelheidsassistentie en het alcoholslot voor zware overtreders.

Er zijn veel niuewe ontwikkelingen op het gebied van verkeershandhaving. Zo blijkt dat er de laatste jaren vooral wordt ingezet op innovatie, met verschillende nieuwe technologieën die worden gebruikt om verkeersovertredingen op te sporen. Het aantal bekeuringen op kenteken nam iets af, terwijl het aantal staandehoudingen juist toenam.

Het rapport benadrukt dat er nog veel werk aan de winkel is als het gaat om verkeersveiligheid. Het is belangrijk om de veiligheid van fietsers en ouderen te verbeteren en om nieuwe technologieën in te zetten om verkeersovertredingen op te sporen. Alleen op die manier kan het aantal ernstig verkeersgewonden worden teruggedrongen en kunnen we de doelstellingen voor een veiliger verkeer bereiken.

De stijgende trend in ernstig verkeersgewonden vraagt om meer aandacht en actie. Terwijl we ons voorbereiden op hogere verkeersboetes, is het van essentieel belang dat we ons ook richten op het terugdringen van het aantal slachtoffers op de weg. Veiligheid zou altijd voorop moeten staan, ongeacht de hoogte van de boetes.

Ondanks het advies van het Openbaar Ministerie om te stoppen met die hoge verkeersboetes, besloot demissionair minister Yesilgöz om de boetes voor volgend jaar weer te verhogen. Hieronder vind u een reportage van Allart van Middendorp waarin de effectiviteit van hogere verkeersboetes wordt besproken en het duidelijk wordt wat voor invloed dit besluit heeft op de politie.

Over de auteur

Allart van Middendorp

Allart van Middendorp (2001) is opgegroeid in Woudenberg. Na ervaring te hebben opgedaan binnen verschillende sectoren is hij erachter gekomen dat zijn interesses liggen bij de journalistiek. Hij is erg nieuwsgierig en zoekt onderwerpen uit tot de bodem. Maatschappelijke onderwerpen pluist hij helemaal uit en gaat er vervolgens graag over in discussie. Deze interesses gebruikt hij om content voor Spotlight te maken. Vanuit zijn ervaring binnen de marketing is hij ook erg geïnteresseerd in het uitpluizen van data en deze vaardigheden komen hier goed van pas.