Aantal vrijwilligers in Nederland gestegen na Corona nog onder niveau van voor de pandemie

Uit het recentste rapport van het CBS blijkt dat het aantal vrijwilligers in Nederland nog steeds daalt. Hoewel er een stijging was na de pandemie, bevindt het aantal vrijwilligers zich sinds 2016 in een neerwaartse trend.

In 2022 heeft 41% van de mensen in Nederland van 15 jaar en ouder aangegeven dat ze zich minstens één keer vrijwillig hebben ingezet voor een organisatie of vereniging in het afgelopen jaar. Dit aantal is gestegen na de afname tijdens de coronajaren, maar het is nog steeds lager dan vóór de coronacrisis. Blijkt uit het laatste rapport van het CBS.

Volgens Ruud Herder, directeur van de vrijwilligersorganisatie Team Vrijwillig, merken zij dezelfde trend op. Hij zegt: ‘We zien de vraag toenemen terwijl het aanbod daalt.’ Dit komt volgens Herder door een keerpunt in de coronaperiode en doordat meer mensen werken, zij minder tijd hebben voor vrijwilligerswerk.

Herder benadrukt ook dat een mogelijke oplossing kan liggen in het benaderen van mensen die nog geen vrijwilligerswerk doen. Volgens Herder zijn vrijwilligers onmisbaar in Nederland. Hij stelt: ‘Vrijwilligers vormen een soort sub-economie naast de reguliere economie, en ze kunnen niet meer zonder elkaar.’

Corona

Van de vrijwilligers in 2022 gaf meer dan 80% aan eerder al vrijwilligerswerk te hebben gedaan, zowel voor als tijdens de coronapandemie. Voor ongeveer een derde van hen had de pandemie en de bijbehorende maatregelen geen invloed op hun vrijwilligerswerk. Ongeveer een derde kon minder vrijwilligerswerk doen, en iets meer dan 10% kon helemaal geen vrijwilligerswerk verrichten. Ook is iets meer dan 10% overgestapt naar meer online vrijwilligersactiviteiten, terwijl 3% is gestopt met vrijwilligerswerk.

Bekijk ook de reportage over het dalende aantal vrijwilligers in Nederland:

Bart Koomen

Ik ben Bart Koomen eerstejaarsstudent op de hogeschool van journalistiek in Utrecht en woonachtig in Heiloo. Ik zie mezelf als een professioneel en gedreven persoon. Zelf vind ik gelijkheid, nuance en waarheid belangrijk.